Türkiye, demokratik açılımı konuşuyor, nedense yaşamla ilgi temel sorunlarını gözden kaçırıyor. Can ve mal güvenliği ulusal bir mesele! Elbette terör, bir numaralı sorun ama ülke olarak asıl terörü trafikte yaşıyoruz!.. Bu terörü yazmak benim ev ödevim oldu. Çünkü trafik kazaları her geçen yıl daha fazla can alıyor.
Resmi rakamlar henüz açıklanmadı ama tablo bu yıl da iç karartıcı.
2010'da 1 milyon trafik kazası oldu!
4 bin insanımızı yollarda kaybettik!
Gayri Safi Milli Hasıla'mızın yüzde 2'sini yine trafik terörü aldı götürdü.
Sağlık ve Ulaştırma Bakanlığı, ayrı ayrı halkı bilgilendirme projeleri yürütüyor. Nafile!
Türkiye'de trafik kazalarının yüzde 98'i sürücü, yüzde 1'i araç, yüzde 0.5'i ise yol hatasından kaynaklanıyor. Diyeceğimiz, devlet yapıyor, vatandaş bakıyor
***
Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkanı
Hitay Güner bilgilendirdi:
"2004'den bu yana Birleşmiş Milletler trafikle mücadele ediyor. 2009'da Moskova'da bakanlar düzeyinde bir toplantı yapıldı. Taraflar, 10 yıllık bir planı onayladı. Dünya Sağlık Örgütü'ne görev verildi. O da, elindeki verilere göre, en riskli ülkeleri
pilot seçti."
Avrupa'da
Türkiye, Rusya, Afrika'da
Mısır, Kenya, Asya Pasifik'te
Hindistan, Çin, Kamboçya, Vietnam, Amerika'da
Meksika, Brezilya.
RSON yani
"Yol Güvenliği 10" projesiyle bu ülkelerde ölüm ve yaralanmaların azaltılması hedefleniyor"
Bir de projenin küresel meleği var.
Bloomberg Vakfı, 125 milyon dolar bağışla bu yolculuğu destekliyor.
***
Hafta ortası bir araya geldiğimiz TÜVTÜRK Araç Muayene İstasyonu Genel Müdürü E. Naci Başerdem, "Yaptığımız muayene sonunda 2 milyon aracın freninin tutmadığını gördük" dedi. Tüylerim diken diken...
Başerdem değerlendiriyor:
"Hafif araçlarda muayene oranı yüzde 77, ağır vasıtalarda yüzde 61. Motosikletlerin yüzde 85'i, traktörlerin yüzde 70'i muayene olmuyor. Bugüne kadar 11.3 milyon araç muayene edildi.
Tekrarlarla birlikte bu sayı 16 milyonu buldu." Peki, muayenede en çok kusur nerede görülüyor?
Başta fren sistemi, onu 1.6 milyon araçtaki far ve aydınlatma problemi izliyor. Araç envanteri de ilginç.Trafikteki
15 milyon aracın 1.5 milyonu traktör, 2.5 milyon motosiklet. Geri kalan 11 milyon aracın yaşı, denetimi önemli. O yüzden bir an önce araç parkının yenilenmesi gerekiyor. Peki, yaşlı araçları trafikten çekip almak mümkün mü?
Maliye ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'nın sanayi ile yeni bir
hurda teşviki konusunda anlaşması gerekiyor.