a Para'da Hande Özdemir Gül'ün sunduğu KOBİ Platformu'nda bu hafta KOBİ'lerin dijitalleşmesi masaya yatırıldı. Programın konuğu Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Reel Sektör Ar-Ge Dairesi Başkanı Hasan Çağlayan Dündar oldu. KOBİ'lerin salgınla birlikte çok daha fazla dijitalleşmeye ihtiyaç duyduğunu belirten Dündar, buna yönelik projelerin hız kazandığını söyledi. Bu dönemde TOBB olarak iki rapor yayımladıklarını anlatan Dündar, "Pandemide Türkiye hem Avrupa hem de ABD'ye göre harcamalar açısından hem daha az etkilenen hem de en hızlı toparlanan ülke oldu" dedi. Türkiye'deki işletmelerin yüzde 99.8'inin KOBİ olduğunu aktaran Dündar, 1.5 milyon KOBİ'nin TOBB çatısı altındaki oda borsaların üyeleri olduğunu ifade etti.
TOBB Akıllı KOBİ Platformu 'Dijital dönüşüm seferberliği' başlattı
DÖNÜŞÜM ÜSSÜ OLACAK
KOBİ'lerin dijitalleşmesinin ana gündem maddelerinden biri olduğunu anlatan Dündar, "Ülkemizde dijitalleşme anlamında KOBİ'lere yeterli düzeyde yol gösteren yok. KOBİ'ler dijital dönüşümü rakiplerini örnek alarak yapıyor. Bu yüzden KOBİ'lerin anlayacağı iyi uygulama örneklerine ihtiyacı var. Öte yandan dijitalleşmek isteyen KOBİ ihtiyacının ne olduğunu bilmiyor" diye konuştu. Bu eksiklikleri karşılayabilmek için Akıllı KOBİ Platformu'nu oluşturduklarını anlatan Dündar, "Akıllı KOBİ Platformu bir dijital dönüşüm üssü. Burada KOBİ'lerin dijital dönüşüm seferberliğini başlattık" ifadelerini kullandı.
Bu platform ile 1.5 milyon KOBİ'ye ulaşmayı hedeflediklerini aktaran Dündar, "Buradaki vizyonumuzun Visa Türkiye vizyonu ile birleştiğini görünce birlikte hareket etme kararı aldık. Hamiliğini TOBB'un yaptığı Akıllı Türkiye Platformu'nun sponsorluğunu Visa üstlendi" diye konuştu.
Mayıs ayında projenin ön lansmanını yaptıklarını ve teknoloji tedarikçilerini akıllı KOBİ'ye davet ettiklerini anlatan Dündar, "250 teknoloji tedarikçisinin başvuru yapmasını beklerken aradan geçen süreçte 1.000'e yakın başvuru aldık" şeklinde konuştu.
DİJİTALLEŞME BİR SÜREÇ
Dijitalleşmenin bir süreç olduğuna dikkat çeken Dündar, şöyle devam etti:
"Burada en önemli aşama mevcut durumun ve eksikliklerin tespit edilmesi. Dijital dönüşüm değerlendirme aracı diye bir mekanizma var. Bununla KOBİ'lerin dijital durum ve ihtiyaçlarını tespit edeceğiz. Böylece KOBİ dijitalleşmenin neresinde, nelere ihtiyacı var bunları ortaya çıkaracağız. Daha sonra Akıllı KOBİ Platformu'ndaki işimi yönetebiliyorum eğitimleri, KOBİ akademisi, bilgi bankası gibi çözümlerle KOBİ'lerin eğitim alanındaki eksikliklerini tamamlayacağız. Yine bu dijital dönüşüm değerlendirme aracından ortaya çıkan eksikliklerle pek çok çözümün burada yer almasını sağlayacağız.
HER KOBİ'NIN İHTIYACI FARKLI
Dünyadaki değişimin ana eksenini yapay zekânın oluşturduğunu belirten Dündar, "KOBİ'ler için dijital dönüşüm bir tercih değil zorunluluk haline geldi. Verimliliği artırmak, maliyeti düşürmek, rekabetçi olmak için dijital dönüşüm gerekli" dedi. Her KOBİ'nin dijital dönüşüm ihtiyacının farklı olduğunu belirten Dündar, "Biz de TOBB olarak bunun bilinciyle dijital dönüşüm, yapay zekâve e-ticaret konuları ana gündem maddelerimizi oluşturuyoruz. Pandemiyle pek çok alışkanlığımız değişti. Her kriz kendi fırsatlarını da beraberinde getirir. Türk iş dünyasının dinamik yapısını hızlı dönüşümden geçmesi pandemi döneminde firmalarımızın tüketici ihtiyaçlarına daha kolay cevap verebilir hale getirdi. Bundan dolayı da hem firmalarımız pandemi etkilerinden daha sınırlı etkilendi hem de tüketicilerin tüketim alışkanlıklarının devamı gelişti" ifadelerini kullandı.
YAZILIM İHRACATINDA POTANSIYELİ ÇIKARACAK
Türkiye'nin bir dijital ve teknolojik dönüşüm gücü olduğunu anlatan Dündar, "Biz bunun tam farkında değildik bugüne kadar çünkü Türkiye olarak mal ihracatına odaklanmış durumdaydık. Yazılım ve teknolojik dönüşüm ihracatındaki potansiyelini Akıllı KOBİ ile ön plana çıkaracağız. Akıllı KOBİ'deki Visa ödeme alt yapısı sayesinde de yurtdışından ödeme kabul edebileceğiz. Akıllı KOBİ'nin ikinci fazındaki temel amacımız da bizim Türkiye'nin dijital dönüşüm gücünü diğer ülkelerdeki KOBİ'lerin hizmetine açmak. Onların da dijital dönüşümüne katkı sağlamak istiyoruz. Böylece Türkiye'nin bu yazılım ve teknolojik dönüşüm alanındaki hizmet ihracatını artırmak istiyoruz" dedi.
SANAYİYİ E-TİCARET TAKİP EDİYOR
Dijital dönüşümde akla ilk gelenin sanayinin dönüşümü olduğunu belirten Dündar, "2016-2017 yıllarında sanayide dijital dönüşüm platformu oluşturuldu. Burada pek çok çalışmalar yürütüldü ve bugün de onun meyvelerini toplamaya başladık" dedi. Dijital dönüşümde bir diğer alanın e-ticaret olduğunu anlatan Dündar, "Pandemi alışveriş alışkanlıklarını değiştirdi. Bu dönemde yapılan her 3 liralık harcamanın 1 lirası e-ticaret üzerinden yapıldı. Yine bu dönemde 7 milyon kart ilk kez e-ticarette kullanıldı. Bu dönem bize şunu gösterdi. Süreçlerini dijitalleştiren işletmeler pandemiden daha az etkilendi" diye konuştu. Dündar, turizmde ve sigortacılıkta dijitalleşmenin öne çıktığını söyledi.