Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez, Türkiye'nin ilk yüzer depolama ve gazlaştırma ünitesi (FSRU) olma özelliği taşıyan ve uzunluğuyla 3 futbol sahası büyüklüğündeki Ertuğrul Gazi gemisinin doğal gaz şebekesine günlük 28 milyon metreküp gazlaştırma kapasitesine sahip olduğunu söyledi.
Dünyanın en büyük gemilerinden biri olan Ertuğrul Gazi'nin ilk kaynağının 2 sene önce Kore Hyundai tesislerinde gerçekleştiğini kaydeden Bakan Dönmez, "Yaklaşık 2 yıl gibi bir süre içerisinde de karasularımıza girerek Dörtyol iskelesine yanaştı. İki aydır burada birtakım test ve deneme çalışmaları yapılıyor. İlk LNG kargomuzu yanaştıracağız ve operasyona başlayacağız. 29 Haziran'da (Salı) LNG transferimizi yapacağız" dedi.
DENİZ SUYUNU SİSTEME ALMIYOR
Geminin son derece çevreci özelliklere sahip olduğunu ifade eden Bakan Dönmez, "Gazlaştırma esnasında deniz suyunu kullanmıyoruz. Glikol water adı verilen özel bir sıvı kullanılıyor. Sıvı doğal gazı yaklaşık eksi 160-170 derecelerde sıvı fazda tutuyoruz.. Deniz suyunu sistemin içine almıyoruz. Deniz suyu sıcaklığını ısı değiştiriciler yardımıyla kullanıyoruz. Biz bu gemiyi aynı zamanda belki diğer terminallerimize de sevk edebiliriz. Nitekim Saros'da şu anda projesi devam eden bir başka terminal noktamız daha var. Enerjinin yoğun tüketildiği alanlardan birisi Marmara'nın kuzeyi orayı da böylece takviye etmiş olacağız. Bu gemi ihtiyaç halinde buradan Saros'daki terminale yanaşıp sisteme gaz verebilecek" diye konuştu.
7 MİLYAR METREKÜP DOĞAL GAZ BASIYOR
Ertuğrul Gazi gemisinin tam kapasite ile çalıştığında, 7 milyar metreküp doğal gazı sisteme bastığının da altını çizen Dönmez, şunları söyledi:
"Bu da Türkiye ihtiyacının yüzde 10'undan fazlasına denk geliyor. Türkiye'de 50 milyar metreküp ortalama doğal gaz tüketimimiz olduğu varsayılırsa, yüzde 10'undan fazlasını teknik olarak buradan sağlayabiliyoruz. Bunu niçin yaptık? Doğal gazda arz güvenliğimizi tahkim etmek için yaptık. Doğal gazı 3-5 sene öncesine kadar ağırlıklı boru hatlarından alarak arz güvenliğimizi temin ediyorduk. Buna karşılık iki tane de kara terminalimiz vardı. Birisi BOTAŞ'ın Marmara Ereğlisi'ndeki terminali, diğeri de özel sektöre ait LNG terminali. 5 sene önce FSRU'lar konusunda bir girişimde bulunmuştuk. Biri İzmir'de Aliağa'da Etki Liman FSRU tesisi. Hemen hemen benzer kapasite ve kabiliyetlere sahip bir tesis. Diğeri de BOTAŞ Dörtyol'daki FSRU tesisimiz. Böylece Türkiye'nin kaynak ve güzergah çeşitliliğini artırmış olduk. Sadece boru gazıyla besleme değil, boru gazına alternatif bir kaynak çeşitliliğini de sağlamış olduk. Özellikle yaz aylarında LNG fiyatları boru gazı fiyatlarından avantajlı oluyor. Bu anlamda fiyat avantajlarını, maliyet avantajlarını da kullanma imkânına kavuşmuş olduk. Ülkemizin dört bir tarafına doğal gazı herhangi bir teknik sorun yaşanmaksızın ulaştırabilmek için kaynak giriş noktalarının da ülkenin etrafında konuşlanmasının büyük bir faydası var bize. Bu kış 280 milyon metreküp günlük tüketimleri bulduk. Geçmişte 200 milyon metreküpün üstüne çıktığı zaman sistemde bazı sıkıntılar yaşanıyordu ama hiç kimseye bir şey hissettirmedik ve herkes rahat bir şekilde doğal gazı kullandı."
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Fatih Dönmez, SABAH muhabirleri Murat Karaman ve Ziya Ramoğlu'na açıklamada bulundu
NAHÇIVAN DOĞAL GAZ BORU HATTI
Nahçıvan'a boru hattıyla ilgili soruya yanıt veren Bakan Dönmez, "Azerbaycan Enerji Bakanı Şahbazov ile mutabakat zaptı imzaladıklarını atmıştık. Azeri tarafın teknik bazı verileri onaylamasını bekliyoruz. O onaylar da gelir gelmez hattın yapımına başlayacağız. Bizim hazırlıklarımız güzergâh, etüt, kamulaştırma, projelendirmeyle ilgili bitti. Ortak bir proje yürüyor. Mutabakat metninden farklı teknik anlamda bazı bilgilerin bizimle paylaşılması gerekiyor" yanıtını verdi.