"Oku" emriyle başlayan Alak Sûresi'nin öğrenmeye vurgu yapmasının nedeni, cehaletten kaynaklanan yanlış ve batıl inançlara son vermektir. Cehalet, gerçekleri anlamayı engellediği için inancın düşmanı olarak kabul edilir. İnanç, akla, bilgiye, anlayışa ve düşünceye dayalıdır. Alak Sûresi ise tam olarak bunun önemini vurgular. Alak Suresi ilk 5 ayeti Türkçe okunuşu, anlamı, meali ve tefsiri ise ilmin ve bilimin önemine dikkat çeker.
İlk beş ayetinin Kadir Gecesi vahyedildiğine inanılan Alak Sûresi, Mekke'de nüzul olmuştur. Alak kelimesinin anlamları arasında kan pıhtısı, zigot ve embriyo bulunur. İndirilen ilk sûre olduğu için İslam'ın ve Hz. Muhammed'in peygamberliğinin başlangıcı sayılır. Kur'an-ı Kerim'in 96. sûresi olan Alak, toplamda 19 âyetten oluşur. Diğerlerine kıyasla oldukça kısa olan bu sûrede, Allah'ın insanı nasıl yarattığından ve onun üzerindeki baskın güç olduğundan bahseder. Sûre, oku diyerek başlar ve ilim ile irfanın öneminin altını çizer. Manevi bir huzur arayışı içinde olanlar için ise kutsal metinleri okumak oldukça önemlidir. Alak Sûresi'nin ilk beş âyetinin Arapça ve Türkçe okunuşu şu şekildedir
1- Ikra' bismi rabbikelleziy halak
2- Halekal'insane min 'alak
3- Ikre' ve rabbükel'ekrem
4- Elleziy 'alleme bilkalem
5- Allemel'insane ma lem ya'lem
Hz. Muhammed'e (sav) ilk vahiy ile birlikte inen Alak Sûresi'nin 1-5. âyetlerinde, insanın nasıl ve neyden yaratıldığından bahsedilir. Sûrede, Allah'ın (c.c.) sonsuz gücü ve hikmeti gözler önüne serilir. Okumanın, anlamanın ve uygulamanın ne kadar önemli olduğu vurgulanır. Allah'ın (c.c.), insanları belirli bir kapasitede yarattığını ve onun izniyle bilinmeyen her şeye vakıf olunabileceğini söyler. Alak Sûresi'nin ilk 5 âyetinin meali ise şudur:
1-2."Yaratan Rabbinin adıyla oku! O, insanı "alak" dan yarattı.
3. Oku! Senin Rabbin en cömert olandır.
4-5. O, kalemle yazmayı öğretendir, insana bilmediğini öğretendir
Alak Suresi Okunuşu İçin Tıklayınız
İndirildiği dönemde vakıf olunması imkansız olan bilgileri aktaran Alak Sûresi'nin ilk 5 âyetinin tefsiri şöyle:
"… Bu âyetler Hz. Peygamber'e inen ilk vahiy olup ona ve onun şahsında bütün müslümanlara okumayı emretmiş, onları kalemle yazmaya ve ilimde gelişip yetkinleşmeye teşvik etmiştir. İlk vahyin "oku" emriyle başlaması ve bu emrin iki defa tekrar edilmesi, okumanın ve bilmenin dinde ve insan hayatında ne kadar önemli olduğunu gösterdiği şeklinde yorumlanır. Kur'an'ın, canlılar arasında insanın farklı ve üstün yerini onun öğrenme özelliği ile tanımlaması son derece anlamlıdır (ayrıca bk. Bakara 2/31). yette Hz. Peygamber'e emredilen okumanın konusu belirtilmemiştir; çünkü başta kendisine indirilen vahiy ve kozmik evrendeki âyetler olmak üzere, okunması yani üzerinde inceleme yapıp zihin yorarak hakkında bilgi edinilmesi, ders ve ibret alınması, iyi ve faydalı sonuçlar üretilmesi gereken her şeyi tanıması, hakikatini anlayıp kavraması istenmektedir. Kuşku yok ki en başta yaratanı tanımak, dinin de ilmin de temel gayesidir. Bu sebeple "Yaratan rabbinin adıyla oku!" buyurularak Hz. Peygamber'in okuma faaliyetine veya herhangi bir işe, başka varlıkların adıyla değil, yaratan rabbinin adıyla başlaması ve O'ndan yardım istemesi emredilmiştir. yete "Yaratan rabbinin adına oku!" şeklinde de mâna verilebilir. Sonuçta okumanın (veya herhangi bir faaliyetin) Allah'ın adıyla, Allah için ve Allah adına yapılması emredilmiştir…"