Devlet
Bakanı Zafer Çağlayan, ilk kez geldiğini söylediği Portekiz'de 16 milyar euroluk dev inşaat projelerinde işbirliği yapma dileklerini alarak geri döndü. Tabi Portekiz yönetiminin de Türkiye'de yakın zamanda özelleştirilmesi beklenen milyarlarca dolarlık otoyol özelleştirmesine talip olmasını da bir kenara not ettik. Bakan Çağlayan, iki günlük Lizbon gezisinde başta Portekiz Başbakanı Jose Socrates olmak üzere, Portekiz Bayındırlık, Ulaştırma ve İletişim Bakanı Antonio Mendonça ve Ekonomi Bakanı Jose Vieira da Silva ile görüşmeler yaptı. Basına kapalı olan görüşmelerden sonra Çağlayan'ın anlattıklarından not ettiğim en önemli konulardan biri Portekiz'deki 15 milyar euroluk köprü, otoyol, havalimanı, demiryolu ve baraj yatırımlarına ilişkin işbirliği isteği oldu. Örneğin; 2017'ye kadar yapılması planlanan havalimanı projesi 5 milyar euroluk bir yatırım. Lizbon içinden geçen nehrin üzerine yapılacak 13 kilometrelik köprü (Boğaziçi Köprüsü'nün 4 katından fazla) 600 milyon euro ki bu köprü 2.4 milyar euroya malolacak ve İspanya'nın başkenti Madrid'i Portekiz'in başkenti Lizbon'a bağlayacak 203 kilometrelik hızlı tren hattına bağlanacak. Ayrıca Portekizliler, Lizbon ile Porto'yu da birbirine bağlayacak 292 kilometrelik hat için 4.5 milyar euro; Porto ile Vigo arasına da başka bir tren hattı yatırımı için 845 milyon euro yatırım yapmayı planlıyor. Alt alta toplandığında 2020'ye kadar rakam 15 milyar euroyu buluyor. Bakan Çağlayan, İspanya ile Madrid tren hattı konusunda ortak mutabakat zaptı anlaşması imzalamaya karar verdiklerini anlattı. Öte yandan Portekizli işadamı da Türkiye'de fırsat kolluyor. En önemli beklenti ise karayollarının özelleştirmesi. Afken Holding ile ortak olan Portekizli Brisa adlı şirket, bizdeki OGS'nin Portekiz versiyonu olan Via Verde'yle Türkiye'deki ihaleye girmek istiyor.