MEHTAP ELAİDİ
TÜRKİYE'DE modanın tarihi eskilere dayansa da moda tasarımının ve algısının yerleşmesi aslında son 15-20 seneye dayanıyor. Daha öncesinde haute-couture dediğimiz kişiye özel üretilen yüksek terzilik mesleğini çok başarıyla sürdüren ustalarımızı görüyoruz. O dönemde kadının sosyal hayat içindeki rolü gereği de olsa gerek arz ve talebin buluştuğu nokta buradaydı. Ancak daha sonra kadının sosyal hayattaki rolünün de değişmeye başlaması ve iş hayatına dahil olarak kendi ekonomik özgürlüğünü kazanmasıyla birlikte hazır giyimin de önemi artmaya başladı diye düşünüyorum. Hazır giyim markalarının da ortaya çıkmasıyla birlikte moda tasarımı ve moda tasarımcısının kimliği de yeni bir tanım kazanmaya başladı.
1990'lı yılların sonunda moda tasarım yetisini sadece haute couture için değil, hazır giyim alanında gösteren tasarımcıların da yavaş yavaş ortaya çıktığını görüyoruz. Ancak benim şahsi görüşüm bu bireysel çıkışların toplandığı ve bir bütün haline gelerek algılanması aslında Moda Tasarımcıları Derneği'nin kurulmasıyla meşrulaşıyor. O zaman moda tasarımcılığı ile kendi markalarını yaratmış yedi tasarımcının bir araya gelmesiyle kurulan dernek şu anda 170 üyeyi aşmış şekilde. Ben Moda Tasarımcıları Derneği'nin kurulmasıyla birlikte hem moda tasarımcılarının bireysel çabaların ötesine geçerek bir bütün halinde hareket ederek güç kazandıklarına hem de toplumda ve sektörde moda tasarımcısı algısının doğru bir zemine oturtulmasında çok önemli bir yapıtaşı olduğunu düşünüyorum.
TÜRK TASARIMCI GEREKLİ
Zaten daha sonrasında gelişen olaylara ve bizi bugün uluslararası takvime girmiş bir moda haftasına, yurtdışında kendini ve markasını temsil eden moda tasarımcılarına ve aynı zamanda artık koleksiyonlarını Türkiye'de de belli noktalara taşımış tasarımcı markalarının varlığına bakarak ciddi bir yol alınmış olduğunu görüyoruz.
Bu noktadan hareketle ve özellikle yabancı markaların da piyasaya girmiş olmasıyla rekabetin arttığını ve bu noktada da Türk moda tasarımcısına sektörde de ciddi bir ihtiyaç oluştuğunu gözlemliyoruz. Bugün yetişen ciddi bir tasarımcı potansiyelinin artık hem kendi markasını yaratma yolunda hem de sektörde güçlü firmalarda çalışarak ya da işbirliği yaparak Türk moda tasarım algısına çok ciddi bir güç kattığına ve katacağına inanıyorum.