Türk perakende sektörü, yurtiçinde yakaladığı büyük başarıyı, şimdi de yurtdışına taşımaya başladı. İngiltere'den Almanya'ya İtalya'dan Suudi Arabistan'a onlarca ülkeye hem ihracat yapıp hem de bu pazarlarda mağaza açmaya başlayan firmalar, önemli başarılara imza atıyor. Soysal Danışmanlık'ın her yıl yurtdışındaki önemli bir şehirde düzenlediği Perakende Liderleri Konferansı (LİDKO) geçen hafta Londra'da gerçekleştirildi. 110 Türk perakende firmasının üst düzey yöneticisinin katıldığı etkinlikteki ana temalardan biri de elbette yurtdışı açılımı oldu. Dünyanın perakende alanındaki önemli isimlerinin konuşmacı olarak katıldığı konferasta, yurtdışında hangi adımların izlenilmesi gerektiği masaya yatırıldı. Konuşmalardan çıkan ortak sonuç ise markaların önce bölgesel açılım gerçekleştirmeleri yönünde oldu. Markalar ilk olarak yakın coğrafyada bölgesel bir bilinirlik yakalayacak. Ardından da global marka olma yolunda adımlar atılacak.
3 BİN 750 MAĞAZA VAR
Türkiye'nin 110 milyarı organize olmak üzere toplam 250 milyar dolarlık cirosuyla 2.5 milyon kişiye istihdam sağlayan perakende sektörü, bugüne kadar çok önemli mesafeler katetti. Geçen yıl sonu itibarıyla yurtdışında 2 bin 951 mağazaya ulaşan Birleşmiş Markalar Derneği üyesi Türk firmalarının, bu yıl sonunda sayıyı 3 bin 750'ye çıkaracağı tahmin ediliyor. Avrupa'dan Ortadoğu'ya Türk Cumhuriyetleri'nden Afrika'ya dünyanın her bölgesinde mağaza açmanın ve marka olmanın yollarını arayan Türk firmaları, bu çalışma için özel ekipler kuruyor. Yurtıdışındaki tanıtım faaliyetlerine yatırım yapıyor.
MARKALI ÜRETİM HIZLANMALI
Birleşmiş Markalar Derneği Başkanı Sami Kariyo, geçtiğimiz 15 yılda Türk markalarının önemli bir mesafe katettiğini söyledi. Artık Türk malı kavramından Türk markası sürecine doğru gitmek gerektiğini belirten Kariyo, marka ekonomisi ve Türkiye'nin markalı ekonomiye dönüşümü stratejisinin kendileri için çok önemli olduğunu kaydetti. Kariyo, "Türkiye'nin ekonomik olarak daha da güçlenmesinin ana koşulu markalı üretim ve markalı ihracat" diye konuştu.
NELERE DİKKAT EDİLMELİ?
Perakende
sektörünün uzmanları, firmaların yurtdışına açılmaları için göz önünde bulundurulması gereken unsurları şöyle özetliyor:
Türkiye'de olduğu gibi yurtdışında hedef pazar olarak seçilen bölge iyi analiz edilmeli.
Pazardaki tüketici davranışları tespit edilmeli.
Pazardaki rakiplerin durumu belirlenmeli.
Tek bir pazarda birden çok mağaza açılmalı. Farklı farklı ülkelerde dağınık bir şekilde büyümek fizibıl olmayabilir.
Faaliyet gösterilecek pazardaki tüketicilerin hazır giyim tercihleri, beden yapıları tespit edilmeli. Üretim ve tedarik buna göre yapılmalı.