Cannes
2009'un Altın Palmiye sahibi, Oscar'larda yabancı film ödülünü beklenmedik biçimde Arjantin filmi
Gözlerindeki Sır'a kaptıran Michael Haneke filmi
Beyaz Bant, tam zamanında ülkemize geliyor. Çünkü filmin çocukluk dönemi denen şeye bakışı, şu günlerde patlak veren Siirt olayları ve arkasındaki 'suçlu çocuklar' görüntüsüne öylesine denk düşüyor ki... Avusturyalı usta yönetmen yazıp yönettiği filmde, kamerasını I. Dünya Savaşı'ndan önceki son 15 aya çeviriyor. Kuzey Almanya'nın bir küçük köyünde birden garip, giderek vahşi olaylar baş göstermeye başlıyor. Bir çiftçi kendini asıp intihar ediyor, bir diğerinin karısı kazada ölüyor. Doktorun atı meçhul bir elin gerdiği tele takılıp adamı düşürüyor, bilinmeyen bir elin açtığı pencere bir bebeği dondurucu soğuğa maruz bırakıyor, bir depo ateşe veriliyor. Otoriteyi temsil eden baronun oğlu kaçırılıp işkence görüyor, papazın kızı ise babasının çok sevdiği kuşu haince bıçaklıyor... Tüm bu olaylar art arda yığılırken, bir kuşku beliriyor: Acaba bunları yapanlar çocuklar mıdır? Evlerimizdeki melek yüzlü varlıklar bu şiddet ve zulmün bazen kurbanı olsalar da, ayrıca celladı mıdırlar? Sinema tarihinde çocukları cani olarak gösteren kimi klasikleşmiş gerilimlerden biri değil bu:
Village of the Damned-
Lanetliler Kasabası veya
Omen-
Kehanet serisi gibi... Gözü çok daha yukarlarda. Yıllar sonra bize dönemi anlatan sesin ifade ettiği gibi, film aslında dolaylı yoldan faşizmi irdeliyor. Daha da özel olarak, Alman Nazi dönemini. Çünkü o çocuklar, 20 yıl sonrasının Almanyası'nda iktidar olacaklar, Hitler ve çetesinin acımasız Nazilerine dönüşeceklerdir. Ve de her suç/suçlu vakasında olduğu gibi, bunun tohumları da çocuklukta atılmıştır. Ki o tohumlarda, onları yetiştiren çevredeki hoşgörüsüz, bağnaz ve zalim tavırların büyük rolü vardır. Haneke'nin tam 144 dakikalık bu siyahbeyaz filmi, seyircisine eğlence vaat etmiyor, hemen söyleyelim! Ama bu önemli film, 20. yüzyılın en büyük dramına, en korkunç soykırımına farklı bir ışık tutuyor. Ve kötülüğün kökenlerine eğiliyor. Ayrıca kendi içinde belli bir gerilim de taşıyor. Dediğim gibi, özellikle son olayların ışığında önem kazanan bir film, bir mini başyapıt.
BEYAZ BANT
(The White Ribbon) Yönetim ve senaryo: Michael Haneke Görüntü: Christian Berger Oyuncular: Christian Friedel, Ernst Jacobi, Ulrich Tukur, Ursula Lardi, Fion Mutert, Leonie Benesch, Burghart Klausner Alman filmi.