İSTANBUL'A DOKUZ YENİ TİCARET, ALTI DA FİNANS MERKEZİ KURULACAK.
Fikirtepe'de başlayacak ve İstanbul'un diğer semtlerinde uygulanacak kentsel dönüşüm projesi, İstanbul için 2023 yılına kadar yapılacakların yanında devede kulak kalıyor. İstanbul seçimlerin de sonuçlanmasıyla tam anlamıyla bir şantiye alanına dönecek. Ama seçimler öncesi Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın bahsettiği 'Kanal İstanbul' ya da 'iki yeni şehir' projeleri değil anlatacaklarımız. Zaten bu projelerin planları henüz hazırlanmadı. Kanal İstanbul için fizibilite çalışmalarının ancak bu yıl sonunda başlayacağı ve en az beş yıl süreceği tahmin ediliyor. Hükümet projeyi 2023'e yetiştirmeyi hedefliyor.
"Kanal İstanbul"un hatları ve başlangıç tarihi net değil ama İstanbul için kesinleşen kentsel dönüşüm projeleri, yeni kurulacak merkezler, ulaşım çalışmaları, köprü ve havalimanı yatırımları milyarlarca dolarlık ekonomi yaratacak.
FORBES'a konuşan Kadir Topbaş, 2011 sonunda İstanbul'da tamamlanacak altyapı, raylı sistem, kavşak, otopark ve kentsel dönüşüm projelerinin ekonomik değerinin 45 milyar doları bulacağını söylüyor. Şehir Planlamacıları Odası'nın hesabına göre sadece üçüncü köprü inşaatında oluşacak rant değeri 350 milyar dolar. GYODER (Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Derneği) Başkanı Işık Gökkaya'ya ise İstanbul'da yapılacak deprem dönüşüm çalışmalarının maliyetinin 25 milyar doları bulacağını anlatıyor.
Büyükşehir Belediyesi, İstanbul'u 2023'te son halini alacak yeni çehresine kavuşturmak için çalışmalara belediye başkanlığına Kadir Topbaş'ın seçildiği yıl olan 2004'te başladı. Önce bünyesinde akademisyenler, şehir planlamacıları olan ve çalışan sayısı 500'e kadar çıkan "İstanbul Metropolitan Planlama Merkezi" kuruldu. Bu merkez sıkı bir çalışmayla İstanbul'un envanterini çıkardı. Daha sonra da 2006'da bir imar planı hazırlandı. Ancak sivil toplum kuruluşlarının, "envanter çalışmalarında elde edilen bilgilerle plan uyuşmuyor" itirazıyla açtığı dava sonrası plan iptal edildi. Sonra yeni bir çalışmayla şu anda yürürlükte olan İstanbul'un 1/100 bin ölçekli nazım imar planı ortaya çıktı ve bu plan doğrultusunda çalışmalar hızla başladı.
Plan hazırlanırken İstanbul için üç vizyon ön plana çıkmış: Deprem odaklı dönüşüm yapılarak daha sağlıklı binalara kavuşturmak; İstanbul'u kültür odaklı bir turizm kentine dönüştürmek ve İstanbul'u sanayiden arındırıp finans ve ticaret kenti yapmak. Fikirtepe'de başlayan ve İstanbul'un pek çok riskli semtinde devam edecek imar değişikliği deprem odaklı bir dönüşüm. İstanbul'un sur içinde kalan tarihi yarımadasında ve Haliç kıyılarında ise kültür turizmi odaklı değişim öngörülüyor. Karadeniz kıyıları ve İstanbul'un kuzeyi de ekolojik turizm alanı olarak belirlenmiş.
Yeni İstanbul projesinde finans ve ticaret kenti yaratmak vizyonu ise pek çok değişik noktaya dağıtılmış durumda. Detaylarını haberimizin devamında yer alan "Yeni İstanbul'un Yeni Merkezleri" başlığı altında bulabileceğiniz merkezlerin bir kısmı Silivri, Beylikdüzü, Orhanlı gibi henüz bakir sayılabilecek alanlara kurulacak. Bir kısmıysa Kartal, Topkapı, Kağıthane gibi ciddi bir dönüşüm geçirmesi gereken bölgelere... Bu kapsamda bazı bölgelerde imar değişikliği yapıldı ve epey yol alındı. Diğerleri ise sırasını bekliyor.
Bu dönüşüm için altyapı projeleri hariç tüm bu yatırımlar için devletin kasasından tek kuruş para çıkmaması hedefleniyor. Bu nasıl olacak? İBB'nin planı dönüşümü tamamen özel sektörün yatırımlarıyla gerçekleştirmek. Hükümet'in yapacağı tek şey, dönüşümü hızlandırmak için yatırımcıya ve mülk sahibine yasal mevzuat konusunda kolaylık sağlamak ve ekstra haklar vermek olacak.
Resmi rakamlara göre İstanbul'da 12 milyon insan yaşıyor. İstanbul'un nüfusu 15 milyonla sınırlandırılmak istense de 2023'te beklentiler bu rakamın 19 milyona çıkacağı yönünde. Şehir Planlamacıları Odası ise İstanbul'da inşaatlar planlanan hızda devam ederse nüfusun o tarihte 25 milyon sınırına dayanacağını öngörüyor. Çünkü Anadolu'da ekonomik olarak görece daha kötü şartlarda yaşayanlar, inşaat sektörünün yaratacağı istihdamla İstanbul'a göç edecek.