Türkiye'de katlanarak büyüyen gıda ve içecek sektörünün hızına Türkiye'nin cam endüstrisi ayak uyduramadı. Şişe üretiminde tekel durumunda olan Şişecam'a mevcut kapasitesinin üç kat üzerinde talep geldi. Firma talebi karşılayamayınca birçok üretici ithal şişe arayışına girdi. Ancak bu da yüksek kur nedeniyle maliyetleri katladı. Tahminlere göre Türkiye'de 500'den fazla şirkette şişeleme sorunu yaşanıyor.
ZEYTİNYAĞI VE SODA
Şişe sıkıntısı en fazla soda ve zeytinyağı üreticilerini vurdu. Zeytinyağı ihracatı önceki sezona göre 5 kat artarak 86 bin tona çıktı. Ancak yükseliş şişe sıkıntısına takıldı. Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Nedim Güreli, şişe üretiminde tekelleşmenin söz konusu olduğunu söyledi. Üretimin ihtiyacı karşılayamadığını belirten Güreli, "Üretim yapan tek firma var. O da bir fabrikasını kapatmış. Kalıp yapıyoruz ama üretemiyoruz. İthalat ve bireysel girişimlerle sorun çözülmeye çalışılıyor" dedi.
YEREL GAZOZCU İTHALAT PEŞİNDE
Şişe
bulma sorunu küçük ve orta ölçekli işletmelerde (KOBİ) daha yoğun şekilde yaşanıyor. Büyük firmalar yüklü sipariş avantajını kullanarak küçük üreticilerin önüne geçebiliyor. Bu nedenle Anadolu'nun birçok şehrinde faaliyet gösteren yerel gazoz ve soda üreticileri iki katı maliyete katlanarak ithalat yoluna gitmeye başladı. Sektör temsilcilerinin verdiği bilgiye göre Türkiye'nin önümüzdeki yıllarda yıllık 2 milyar âdete varan şişe ve cam ambalaj açığı olacak. Öte yandan diğer cam ambalajlarda da ciddi sıkıntılar yaşanıyor. Salça ve turşu gibi gıda maddeleri üreten şirketler de aylardır kavanoz bulamıyor.