MAPIC'i İstanbul'a getirmek istiyoruz
Türkiye'nin yeni logosu da "Türkiye potansiyelini keşfet" olarak belirlendi. Bu, hedeflerinizle örtüşüyor mu bu?
Şüphesiz ölçüşüyor. Biz orada "Sıçramaya hazırız" sloganını kullanacağız. Markalarımızın çoğu ciddi tecrübeler edindi. Birçoğunun en az bir ülkede deneyimi var. Bundan sonra da önü çok açılacak. Hedefimiz MAPIC'i İstanbul'a getirmek. Buna da oldukça yaklaştık. Bunu gündemlerine aldılar. Oralarda kendimizi doğru tarif etmeye ihtiyacımız var. "Ben güçlüyüm" yerine "Ben şunda güçlüyüm" dersek bir adım öne geçeriz.
Artık kimse bir pazara gözü kara girmiyor, iyice araştırıyor
Türk markalarının globalleşme yolunda şansını yüksek görüyor musunuz?
Evet markalarımızın şansı gerçekten çok yüksek. Çünkü dünyada baktığınız zaman orta sınıfta hızlı bir yükseliş görüyoruz. Markalarımızın bu segmentte ciddi deneyimi var. Zaten perakendecilerimizin hedefi de orta sınıf. Şüphesiz ülke olarak lüks markalar da çıkarmamız lazım. Mesela Uzakdoğu'da halen nüfusun yüzde 7'sini oluşturan orta sınıfın 2050'lerde yüzde 50'lere çıkması bekleniyor. Bu bizim markalarımız için büyük bir şans ancak öncelikleri yakın coğrafya. Bence bu doğru. Artık kimse gözü kara bir pazara girmiyor, iyice araştırıyor.
Avrupa farkımıza vardı, çaktırmıyor
Türk firmalarının "Eskiden yüzümüze bakmıyorlardı" serzenişi vardır... Şu andaki tablo nasıl?
Artık öyle bir şey yok. Bayağıdır bakıyorlar. Baktıklarını çaktırmıyor olabilirler ama kesin bakıyorlar... Eskiden fuarlarda Türkiye'ye ya yer vermiyorlardı ya da doğru düzgün bir alan ayırmıyorlardı. Şimdi durum çok değişti. Onlar da bizim dinamizmimizin ve değişimin çok farkında. Tek yapmamız gereken bunun sürdürülebilir olduğunu göstermek. Zaten dev markalarla birebir görüşmeler ayarladık. Organizatörler Avrupa'da canlılık olduğunu söylüyor. Ukrayna katılıyor ama biraz yaralı. Çin, Hindistan, Brezilya ve Rusya onur ülkesi olacak. İspanya ise 250 firmayla geliyor.
Bir hostes bir stantla fuar olmaz
İşadamlarından fuarlar hakkında "Keçi boynuzuna benzedi" eleştirileri geliyor, ne düşünüyorsunuz?
Ben fuara inanan biriyim. Fuar var, fuar var. Organizasyon firmaları işi sadece stant satışı olarak görmemeli. Asıl iş katılımcı kalitesi ve beklentileri. Biz katılımcılara minimum dört randevu almalarını tavsiye ediyoruz. Bir stant tutup bir hostes koymakla fuar olmaz. Çok çalışmanız gerekir. Cannes'ı görmeden dönmeleri lazım markaların. Çünkü bütün dünya orada.
Böyle bir fuara 8 markayla katılım az değil mi?
Bence yeterli, buraya çıkan firmalar 67 ülkeden herhangi birinden gelen talebi anında karşılayacak durumda. Bence bu çok önemli.
AVM'ye kalabalıkken gitmem
Gazi Üniversitesi İşletme Bölümü mezunu olan Yonca Aközer, Ankara'da 4 yıl turizm sektöründe çalıştıktan sonra bir devrin gözde yatırımlarından Tatilya'da çalışmak üzere İstanbul'a geldi. 2002'de Soysal'a geçen Aközer, perakende sektöründe ciddi bir deneyim elde etti. MAPIC ve MIPIM'ın organizasyonundan sorumlu olan Aközer, sektörün içinden biri olarak kalabalık AVM'lerden çok rahatsız olduğunu söylüyor. Aközer, "Bu nedenle daha sakin zamanlarda buralardan alışveriş yapmayı tercih ediyorum" diyor.
Münferit katılan birçok şirket var
MAPIC'e bu yıl stantla katılanlar arasında Rönesans Gayrimenkul, Era Mimarlık, Atakule GYO ve Öncüoğlu Mimarlık gibi firmalar bulunurken, münferit olarak yer alanlar da var. Bunlar arasında Akiş GYO, Atrium AVM, Colin's, Corio, Cushman & Wakefield Türkiye, Defacto, Emaar, Entegre Proje Yönetim, Ferko, Fiba Group, Flormar, Greyder, Hergüner Bilgen Özeke Avukatlık Ortaklığı, HMF Asansör, Inside Danışmanlık, İpekyol, Kanyon, Karaca, Kidzania İstanbul, Koton, LC Waikiki, LTB, Mavi Giyim, Teknosa bulunuyor.