X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Tüketiciden BDDK'ya dava
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Tüketiciden BDDK'ya dava

  • Giriş Tarihi: 25.12.2014
Tüketiciden BDDK'ya dava
Tüketiciden BDDK'ya dava

Tüketici Örgütleri Federasyonu, BDDK'nın bankalara yeni gelir kalemleri oluşturmada geniş yetki veren yönetmeliğinin iptali için Danıştay'a dava açtı.

Bankaların mudilerinden alacağı ücret ve komisyonları belirleyen Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nun (BDDK) yönetmeliğine Danıştay'da iptal davası açıldı. Bankaların bu yıl 16 milyar liralık kazanç elde ettiği ücret ve komisyon kalemlerini düzenleyen yönetmeliğin iptal isteminde, düzenlemenin yeni ücret ve komisyon üretilmesinde bankalara geniş yetkiler verdiği, hesap işletim ücreti ve kredi tahsis ücretinin yasallaştığını ve bunların yılda kaç kere alınacağı konusunda bir üst sınırın getirilmediği belirtildi.

KAMU YARARI YOK

Davayı açan Tüketici Örgütleri Federasyonu (TÖF) Başkanı Fuat Engin, BDDK tarafından hazırlanarak yürürlüğe sokulan "Finansal Tüketicilerden Faiz Dışında Alınacak Ücret, Komisyon ve Masraflara İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik" in kamu yararı açısından telafisi güç zararların doğması ve idari işlemin açıkça hukuka aykırı olması nedeniyle uygulamanın tedbiren durdurulması ve iptali istemiyle 27 Kasım'da dava açtıklarını söyledi.

YASAYA AYKIRI

BDDK'nın yönetmeliğinin birçok ek ücret yaratacağını belirten Engin, "Örneğin bu düzenleme, bankaların kredi kullanan tüketicilerden 'rehin ücreti' adı altında haksız ve fahiş paralar tahsil etmesine yol açtı. Ayrıca, yönetmeliğin 6/2 maddesinde ise, Ek listede yer almayan yeni bir ücret kaleminin BDDK'dan izin alınarak oluşturulabileceği esası getirildi. Yani, bankalara, bugün bilinmeyen farklı isimler altında yeni ücretler tahsil edebilme olanağı tanındı" dedi.

KURUM İZİN VERDİ

Yeni uygulamanın Tüketici Kanunu'nun ruhuna aykırı yazıldığını belirten Engin, "Bu düzenleme, bankaların tüketicilerden ekspertiz ve rehin ücreti adı altında haksız ve fahiş tutarlar tahsil etmesine yol açtı. Yönetmeliğin 6/2 maddesinde ise, ek listede yer almayan yeni bir ücret kaleminin BDDK'dan izin alınarak oluşturulabileceği esası getirildi. Bu hüküm ile bankalara, tüketicilerden bugün bilinmeyen farklı isimler altında yeni ücretler tahsil edebileceği olanağı tanındı. Tüketici Kanunu'na dayanılarak yayımlanan yönetmeliğin, tüketiciden tahsil edilecek ücretleri artırma bir yana, azaltılabileceği esasını kabul etmesi gerekiyor. Oysa yönetmelikte, var olan kalemlerin ortadan kaldırılmasına dair herhangi bir düzenleme yok. Aksine bunların arttırılabileceği esası benimseniyor" dedi. Son 10 yılda yoğun olarak tüketici kredilerinden kaynaklı sorunların bütün ağırlığı devam ettiğini belirten Engin, "Yönetmelikle kredi kuruluşlarının hak ve çıkarları öncelikli hale getirildi. Eylül 2014 tarihi itibarıyla ilk 9 aylık dönemde tüketici kredilerinde takibe uğrayan kişi sayısı 506 bin 77 iken, bu sayı 2012-2013- 2014 yıllarında 1.8 milyon kişi oldu" diye konuştu. Engin, şöyle devam etti: "Temerrüt işlemleri ile yapılan icra takiplerinin artışının bu hızla devam etmesi durumunda tüketiciler açısından telafisi mümkün olamayan sonuçlar doğacak. Bu nedenle telafisi güç zararların önlenmesi aynı zamanda 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun'a aykırı olan yönetmeliğin yürütmesinin durdurulması ve iptali talebiyle Danıştay'a başvurmuş bulunuyoruz."

DAVANIN NEDENİ BU RAKAMLAR
TÖF'NİN açtığı davanın nedenini BDDK'nın yayımladığı veriler ortaya koyuyor. BDDK'nın ücret ve komisyon alınan kalemlerin sayısını 60'tan 20'ye indirdiği ekim ayında ücret ve komisyon gelirleri yüzde 10.6 artarak 4.4 milyar liraya çıktı. Hizmet gelirleri de 1.5 milyar liradan fazla arttı. Ekim ayında, kredilerden alınan ücret ve komisyon gelirleri yüzde 10.6 yükseldi. Tüketicileri en çok isyan ettiren hizmet gelirlerinde de düzenlemeye rağmen, artış hız kesmedi. Bankaların eylülde 14.7 milyar lira olan hizmet gelirleri, ekimde 16.3 milyara ulaştı. Yani, yönetmeliğin yürürlüğe girdiği ay bile, hizmet gelirleri 1.5 milyar lira arttı. Ücret, komisyon ve hizmet gelirlerinin toplamı ise 19.1 milyar liradan 21.1 milyara çıktı. Geçen yıl ekimde 18.4 milyar TL ile toplam net kârın yüzde 85'ini oluşturan bu gelirler, 2014'ün ekiminde ise 20.7 milyar TL olan net kâr rakamının üstüne çıktı.

kalan karakter 1000

AASSSAA AASSSAA

bir de tefeciler çıktı,,,kredisi çıkmayan (mali yetersizlik nedeniyle), özel bankalardan kredi çıkartanları bir tespit etsinler, BDDK bir dizi denetim yapsınlar bir zahmet

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır0
cevapla 25.12.2014 09:07
rıdvan rıdvan

bddk kimden yanasın

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır0
cevapla 25.12.2014 08:49

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.