Araştırma
şirketi Ipsos'un iki yılda bir hazırladığı "Türkiye'yi Anlama Kılavuzu" çalışmasına göre son dönemin yeni tüketici kitlesini "Modern Muhafazakârlar" oluşturuyor. Tüketicinin 5 gruba ayrılarak incelendiği araştırmada modern mufazakârların yüzde 35'lik payı bulunuyor. Ipsos Tüketici Panelleri ve Medyadan Sorumlu Genel Müdürü Kıvanç Bilgeman, "Yeni Türkiye ve Yeni Tüketicileri" olarak ifade ettiği çalışmada yer alan yeni muhafazakârların, son dönemde herkesin anlamaya çalıştığı ve hedeflediği gruplardan biri olduğunu söyledi.
SİYASETE GÜVEN
Yeni muhafazakârların Türkiye'nin ekonomik ve siyasal anlamda iyiye gittiğine inanan bir grup olduğunu belirten Bilgeman, "Bu kümedeki insanlar, ağırlıklı olarak Marmara ve İç Anadolu Bölgesi kentlerinde yaşıyor. Siyasi ve ekonomik gidişat konusunda en olumlu düşünen tüketiciler bu grupta yer alıyor. Buradaki bireylerin alışveriş eğilimleri daha yüksek ve daha rasyonel alışverişçiler... Bununla birlikte reklamlara da daha duyarlılar" dedi. Tüketimdeki farklılaşmayla birlikte değişen bir Türkiye'den bahsetmenin mümkün olduğunu ifade eden Bilgeman, "Özellikle bu kitlenin tüketim davranışları, marka tercihleri Türkiye'deki alışılagelmiş trendleri değiştirmeye devam ediyor. Yeni oluşan markalar olduğu gibi, hızla yükselen markalar da söz konusu" diye konuştu. Araştırmada yüzde 20'lik pay alan geneleksel orta sınıfı, yüzde 19'la kayıtsızlar, yüzde 14'lük payla geleneksel milliyetçiler, yüzde 12'yle de tepkili modernler izliyor.
KÖTÜMSER GRUP
Ipsos'un bir önceki araştırmasında tepkili modernlerle ilgili yapılan açıklamada şu ifadelere yer veriliyor: Bu gruptaki insanlar mevcut durum ve siyasete güvenmiyorlar. Kürtçe eğitime karşılar. Marka sadakatleri yüksek ve belirgin bir şekilde büyük market alışverişi yapıyorlar. Yoğun olarak Marmara, Ege ve kent merkezlerindeler. Ekonomik gidişat konusunda en güçlü biçimde kötümserler. Çevreye karşı en fazla duyarlı segmenti bu grup oluşturuyor." Kıvanç Bilgeman, yeni trendler doğrultusunda tüketim davranışlarının da hızla değiştiğini söyledi. Yeni trendlerin teknoloji-bilgi, sağlık, geçmişe özlem ve macera olduğunun altını çizen Bilgeman, "Bu doğrultuda yeni tüketicilerin beklentileri de değişiyor. Bir taraftan gıda ürünlerinde ciddi şekilde sağlıklı ürünlere yönelirlerken, çevre duyarlılığıyla A+ enerji tüketen elektronik aletleri tercih ediyorlar. Teknoloji kullanarak hayatlarını kolaylaştırıyorlar" dedi.
ODAKTA GENÇLER VAR
Kıvanç Bilgeman, tüketimde gençlerin çok önemli bir kriter haline geldiğini söyledi. "Burada sürekli iletişim halinde olan, sosyal medyayı çok iyi kullanan bir kitle söz konusu" diyen Bilgeman, şöyle devam etti: "Gençler bir gruba ait olmayı çok seviyor. Onlar aile ve arkadaşlarına düşkün, kolaylıkla kendi düşüncelerini dile getiren, hatta itiraz eden, tartışan, hayalleri olan, çevreye duyarlı, sosyalleşmeyi seven, teknoloji delisi bir kitleyi oluşturuyor. Son zamanlarda pazarlama dünyası bu kitleyi anlamak için büyük çaba gösteriyor."