Uludağ'a ve oteller bölgesine yepyeni bir soluk getirecek olan teleferik, yolcu taşımak için gün sayarken, eski teleferiğin artılarını ve eksilerini, yeni teleferiğin getireceklerini bölgenin en eski işletmecilerinden Beceren Otel'in sahibi Haluk Beceren ile konuştuk.
Bursa'da teleferiğin kullanılmaya başlandığı yıl 1963. Bu yıldan itibaren Uludağ'da teleferiğin getirdiği değişiklikler neler oldu?
Uludağ'ın en eski sahiplerinden biri olarak tarihi geçmişi de, yaşanan gelişmeleri de yakından takip etme fırsatım oldu. Teleferiğin faaliyete geçmesinden önce gelişen bir sürü olay var aslında. Zamanın valisi İhsan Sabri Çağlayangil tarafından projelendirilen bir tesis eski teleferik. Proje ilk aşamada Uludağ oteller bölgesini de kapsıyordu ancak sonradan birilerinin araya girmesiyle oteller bölgesine kadar uzanamadı, eski Çobankaya- Bakacak arasındaki bölgede son buldu. Bize gelen duyumlara göre projenin Uludağ oteller bölgesine kadar çıkartılmamasına neden olan kişilerin Çobankaya-Bakacak bölgesinde kendilerine dağ evleri yapma çalışmaları vardı. Orada yepyeni bir yerleşim bölgesi kurmayı planlıyorlardı. O zaman babam ve Uludağ'daki işletmeciler buna karşı çıkıp 'Eğer Uludağ'a bir teleferik yapılacaksa bunun son durağı oteller bölgesiolmalı ki insanlar rahat rahat dağa gidip gelebilsin' dediler. Ancak her zaman olduğu gibi güçlü olanın dediği oldu, proje Bakacak bölgesinde sonlandı.
Hemen çalışmaya başladı mı teleferik?
İlk önce Teferrüç'ten Kadıyayla ve Sarıalan bölgesine yapılan kısım bitti. Zaten o dönemde Sarıalan bölgesine yol bile yoktu. Tahmin edileceği gibi bu bölgeye teleferik yapılması Uludağ oteller bölgesine hiçbir kazanç sağlamadı. Sarıalan bölgesinde ise piknik alanları, mangalcılar, salaş kafeler oluştu. İnsanlar oraya kadar çıktılar, oradan da minibüsler Uludağ oteller bölgesine Uludağ'ı merak edenler için ulaşımı sağladı.
Yeni teleferik oteller bölgesine hangi dönemlerde ve hangi yolcular için büyük katkı sağlar sizce?
Elinde az eşya olan kişilerin bu sistemi tercih etmeleri çok daha mümkün, günübirlikçi müşterilerimiz bu sistemi çok daha rahat kullanacaktır. Bizim esas istediğimiz şudur. Uludağ'a her hafta sonu gelen okul otobüsleri var. Öğrencilerin kalabalığı ve dağınıklığı da Uludağ'da kalıyor. Bu otobüslerin geliş gidişi hafta sonunda büyük bir trafik sıkışıklığına neden oluyor. Zaman zaman 250 otobüse kadar yükseliyor sayı. Biz bu otobüsleri park edecek yer dahi bulamıyoruz dağda. Eğer idare bu tarz otobüsleri teleferiğin alt istasyon noktasına yönlendirirse, hem Uludağ kazanır hem teleferik kazanır hem öğrenciler değişik bir atmosfer görürler. Trafik yoğunluğu azalınca ulaşım da rahatlayacaktır. Bunun dışında, yazın Uludağ'a teleferiğin faydası daha büyük olacaktır. Ancak teleferiğin oteller bölgesine varış noktası birinci ve ikinci bölgenin arasında olduğu için belediyenin ya da oteller bölgesindeki girişimcilerin oraya bir servis sistemi yerleştirmeleri ve insanların ulaşımlarını sağlaması lazım.
'Bölge için çok doğru bir çalışma'
Uludağ teleferiğinin bir nostaljiydi, kendi zamanı için büyük bir olay olduğunu belirten Haluk Beceren, "Sadece teleferiğe binmek için bütün Türkiye'den insanların geldiğini biliyoruz. Şimdi de böyle bir tesisin yapılması Bursa için çok büyük bir katkıdır ve iç turizmi de hareketlendirecektir. Kış için olacağı gibi yaz için de faydalı olacak. Yazın gelen insanlar Uludağ'da güzel havanın tadını çıkacaklar. Çok hızlı ulaşmış olacaklar hele bir de Teferrüç'e ulaşım kolaylaşırsa çok daha güzel olacak yaz için. Biz teşvik ediyoruz ve destekliyoruz bu projeyi. Çok da sevindik böyle bir çalışmanın yapılmasına ancak üçüncü etabın nasıl yürüyeceğinin halen belli olmaması kafamızda bir soru işareti. Yine de ümitliyiz ve teleferiğin tüm oteller bölgesi için çok doğru bir çalışma olduğu kanaatindeyiz. Teleferiği yapan firma ile ortak çalışmalara bile koyulduk. Ortak bilet satışları havuzuna girmelerini ve tek bir noktadan alınan biletle vatandaşın hem ulaşım hem de istediği tesiste kayak yapma imkânına kavuşmasını önerdik kendilerine.