Ekim ayı İBB Meclisi ilk toplantısında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapılarak işletmesi İBB'ye devredilen Pendik-Sabiha Gökçen Havalimanı Metro hattına ilişkin konuşmalar yaptı. CHP ve İYİ Parti grubunun ödeme noktasında yaptığı şikayetler sonrasında söz alan AK Parti Grup Sözcüsü Murat Türkyılmaz, "İBB'nin yapmadığı metrolara karşı bakanlık İstanbul'a gelmiş 7.4 kilometre almış bitirmiş anahtar olarak teslim etmiş, şikayet ediyorsunuz. Eğer bu kadar şikayet edecekseniz bakanlığa devredin ödemesini de yapmayın bakanlık da oraya bir 'U' kondursun" dedi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Meclisi'nde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından tamımı yapılıp hizmete sunulan ve ardından İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne devredilen Pendik-Sabiha Gökçen Metro Hattı tartışıldı.
Meclis 1'inci Başkanvekili Zeynel Abidin Okul başkanlığında Saraçhane'deki başkanlık binasının meclis salonunda gerçekleşen Ekim ayı meclis oturumlarının 1'incisi Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yapımı tamamlanıp hizmete alınan Pendik-Sabiha Gökçen Metro hattına ilişkin konuşan İYİ Parti Grup Sözcüsü Suat Sarı, devri yapılan metronun maliyetinin İBB'den tahsil edilmesinin haksızlık olduğunu öne sürdü.
'YAPAMADIKLARI 1 METRE METRO BİLE YAPAMADILAR'
Sarı'nın sözlerinin ardından söz alan İBB Meclisi AK Parti Grup Sözcüsü Avukat Murat Türkyılmaz, "Pendik'te 7 kilometre ve günde 1.5 milyon İstanbullunun hizmet alacağı 4.4 milyar TL'ye mal olmuş ve bütçenin tamamının Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından karşılanmış ve sonrasında da İBB'ye devredilmiş projenin İstanbul'umuza hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyorum. Bu devir sadece tesisin değil hali hazırda şu anda o güzergahta basılan bitlerin paraları da İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin kasasına giriyor. İnşallah bu kazançlarıyla bu mali imkanlarıyla 3 yılda yapamadıkları, projelendiremedikleri 1 metre bile metro yapamadıkları sürecin kalan süre içerisinde değerlendirilmesini bekliyoruz" dedi.
Türkyılmaz'ın ardından söz alan CHP Grup Sözcüsü Tarık Balyalı ise Pendikli olarak hattın açılmasından dolayı mutluluk duyduğunu dile getirdi.
Balyalı yaptığı konuşmada, "Büyükşehirlerde ulaşım normalde o şehrin büyükşehir belediyesine aittir. Raylı sistemler gibi çok ciddi yatırım olan bu işlerin yapılması için 2010 yılında bakanlar kurulu çıkartılmıştı ve o dönemde şehir içi raylı sistemlerin hem yapımı hem işletilmesi bu bakanlar kurulu kararına bağlı olarak yapılırdı. Sistemin değişmesiyle bu karar Cumhurbaşkanlığı kararına dönüştü. Eğer Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bir şehirde metro hattı yapacaksa yine bu kararnameye göre o hattın devri yapılırdı. Ancak ödemesini bu süreçten sonra İBB yapacaktır. Tamamlanan bu hattın parasını ise 2 buçuk yılda İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nden tahsil edeceksiniz. Daha önce bu tür hatların maliyetleri büyükşehirlerden 25-30 yılda tahsil edilirken İBB yönetiminin değişmesinin ardından ödeme usulü de değişti. Daha önceki dönemlerde o hattın brüt hasılatının yüzde 15'i bakanlığa ödenirken 2019'dan sonra ilgili büyükşehir belediyesinin maliyeden alacağı payın yüzde 5'ini direk kaynaktan kesilerek bakanlığa ödenmesi usulü getirildi. Bu çok ciddi haksızlıktır" iddiasında bulundu.
'CHP GRUBU AÇIKLAMALARINDA YALAN SÖYLÜYOR'
Balyalı'nın konuşmasının ardından tekrar söz alan Türkyılmaz ise bu tartışmanın metronun açılışının yapıldığı gün Ekrem İmamoğlu'nun attığı bir tweet nedeniyle ortaya çıkmıştır. O tweette İmamoğlu metro hattının İBB'nin bütçesinden yapıldığını ifade etmişti. Bu yanlış. Bugüne kadar İBB'nin kasasından 1 lira çıktı mı? çıkmadı. Dolayısıyla yalan söylüyorsunuz. Diğer konusu ise bu algı çalışması devam ediyor. Tarık Bey 'Yasal düzenleme 2019 yılındaki yerel seçimlerden sonra yapılarak yeni bir usul getirildi' dedi. Bu da yanlış. Burada İBB yönetimi ve CHP grubu sanki bu değişikle İBB'ye bir külfet getirildiğini öne çıkarmaya çalışıyorlar. Bu düzenleme 19 Ocak 2019 tarihinde getirildi ki bunun İstanbul Büyükşehir Belediyesi'yle bir alakası yoktur. Bir diğer konu ise yüzde 5 tavan sınırı ifade ediyor ki yapılacak ödeme yapılacak bütün kesintilerin toplamı. Yani Bakanlığın yapacağı başka işler varsa bunların da dahil olduğu tavan sınırı ifade ediyor. Geçen yıl merkezi hükümetten 20 milyar TL'nin üstünde gelir elde ettiniz. yüzde 5'i düşünüldüğünde 1 milyar TL ediyor ve 2024-2025'lere sarkacak bir ödemeden bahsediyoruz. Ayrıca faiz ödemesi de söz konusu değil. Özetle İBB'nin yapmadığı metrolara karşı bakanlık İstanbul'a gelmiş 7.4 kilometre almış bitirmiş anahtar olarak teslim etmiş, şikayet ediyorsunuz. Eğer bu kadar şikayet edecekseniz bakanlığa devredin ödemesini de yapmayın bakanlık da oraya bir 'U' kondursun" diye konuştu.