ALMANYA tarihinde dün eşi benzeri olmayan bir törenle, ırkçı Neo-Nazi katillerin kurbanları anıldı. Berlin’deki ünlü Konzerthaus binasında gerçekleşen merkezi anma töreninin yanı sıra, ülke genelinde saat 12.00’de bir dakikalık saygı duruşu yapıldığı gibi, tüm Almanya’da kurbanlar etkinliklerle anıldı. Konzerthaus’ta yapılan anma törenine evsahipliği yapan Başbakan Angela Merkel, “Hepimiz Almanya’yız” diyerek, tarihi bir konuşma yaptı.\n\n
UTANÇ VERİCİ\n\nKONUŞMASINDA kurbanların isimlerini tek tek okuyan ve hepsini kısa cümlelerle anlatmaya çalışan Başbakan Merkel, “Almanya, bu hepimiziz. Bu ülkede yaşayan bizler. Nereden gelirsek gelelim, nasıl görünürsek görünelim, neye inanırsak inanalım. İster güçlü olalım, ister zayıf, ister sağlıklı olalım, ister hasta. İster genç olalım, isterse yaşlı” dedi. Kurbanların yakınlarından bir kez daha özür dileyen Merkel, “Bu cinayetler Almanya için bir utançtır” dedi.\n\n
“UYANIK OLALIM”\n\nÖZELLİKLE kurbanların yakınlarından şüphe duyulmasından ötürü büyük üzüntü yaşadığını belirten Merkel, “Sizinle hissediyoruz, sizinle yas tutuyoruz” dedi. Tüm toplumu, aşırı sağa karşı uyanık olmaya davet eden Merkel, “Hoşgörüsüzlük ve ırkçılık, sadece şiddet olayları ile ortaya çıkmıyor. Sözler, eylemlere dönüşebilir” diyerek, sarfedilen kelimelere de dikkat edilmesini istedi. Merkel, önyargı ve dışlanmaya karşı mücadelenin her gün verilmesi gerektiğini kaydetti.\n\n \n\n
Mikdat KARAALİOĞLU - Mesut HASTÜRK / BERLİN