İsmail Yozgat’ın tarihi anma töreninde yaptığı tarihi konuşma, yanlış tercüme edilince, yanlış algılanmalara yol açtı\n\nALMANYA’DA ırkçı Neonazi katillerin katlettiği insanların anısına düzenlenen törende konuşan İsmail Yozgat’ın konuşmasının bazı bölümleri yanlış tercüme edildi. Konuşmasında ne “manevi destekten” söz eden ne de “bir vakıf kuracağız” diyen Yozgat’ın, “Wulff’un misafirleriyiz. Ona hayranız” sözleri de yanlış. Yozgat konuşmasında, “Wulff’un misafirperverliğine hayran kaldık” dedi. Yozgat’ın “Verilen ödüllerin, ölen 10 kişi adına kanserliler vakfına bağışlansın” açıklaması da, “10 ölünün anısına bir ödül verilsin. Biz, bir vakıf kurmak ve tüm gelirleri kanser hastası insanlara bağışlamak istiyoruz” diye çevrildi.\n\n
DİKKAT ÇEKENLER\n\n
İsmail Yozgat: Sayın Praesident, Sayın Başbakanımız, sayın misafirler. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.\n\nTercüme: Bay ve bayanlar, ekselanslar. Hepinizi kalpten selamlamak istiyorum.
Özellikle de bizim başbakanımız, Bayan Angela Merkel’i.\n\n
İsmail Yozgat: Sayın Wulff beyefendiyi saygıyla selamlıyorum. Onun misafirperverliğine hayran kaldık. Ona çok teşekkür ederim.\n\nTercüme: Eski
Başbakan Christian Wulff’a kalpten teşekkür etmek istiyorum.
Biz onun misafirleriyiz. Ona hayranız.\n\n
İsmail Yozgat: Ayrıca, benim şu anda yaşamakta bütün emeği olan Kassel ve Baunatal çevresindeki insanlara buradan teşekkürlerimi bildiririm.\n\nTercüme: Ben burada kalpten memleketim Kassel’e teşekkür etmek istiyorum.\n\n
İsmail Yozgat: Bana profesör Barbara John adıyla üç tane mektup geldi. Üçünde de bana cenaze masrafları, 10 bin liranın üzerinde para istiyor musunuz diye mektup geldi. Biz bunların, Yozgat Ailesi olarak ve biz, bunların hiçbirini istemiyoruz. Yalnız sizden sade üç tane arzumuz var.\n\nTercüme: Bana Barbara John’dan mektuplar geldi. Kendisine kalpten teşekkür etmek istiyorum. Ayrıca bize, maddi tazminat teklif edildi. Ben buna kalpten teşekkür etmek istiyorum, ama, bu yardımı kabul etmeyeceğimizi söylemek istiyorum. Ailem, manevi destek istiyor, maddi tazminat değil. Bizim bunun yerine, üç isteğimiz var.\n\n
İsmail Yozgat: 1.’si: Katil ve katillerin, abilerinin ve uzantılarının yakalanması. Bu hususta Alman adaletine benim güvencim tamdır. Bundan sonra da tam olur inşallah.\n\nTercüme: Birinci isteğimiz katillerin yakalanması, yardımcılarının ve arka plandakilerin ortaya çıkarılması, Bu bizim en büyük isteğimiz. Alman adaletine inancımız ve güvenimiz büyüktür.\n\n
İsmail Yozgat: 2.’si: Bütün insanların namına, verilen ödüllerin, bu rahmetli olan 10 kişinin namına kanserliler vakfına bağışlanmasını istiyoruz.\n\nTercüme: 3. isteğimiz, 10 ölünün adına, onların anısına bir ödülün verilmesi. Biz, bizim aile, bir vakıf kurmak ve tüm gelirleri kanser hastası insanlara bağışlamak istiyoruz.\n\n
İSMAİL YOZGAT'IN YAPTIĞI KONUŞMA METNİ\n\nBismillahirrahmanirrahim. Guten Tag für Alle. Sayın Praesident, Sayın Başbakanımız, sayın misafirler. Hepinizi saygıyla selamlıyorum. Ben, 4. ayın 6’sı, 6 Nisan’da, 2006 yılında internet cafede kafasından kurşunlanarak kollarımda can veren 21 yaşında Halit Yozgat’ın babası İsmail Yozgat’ım.\n\nAyrıca, insanların birincisi, Cumhurbaşkanı olarak, bütün Almanya Cumhurbaşkanı olarak kalbimizde yaşatacağımız, bundan sonra yaşatacağımız, Sayın Wulff beyefendiyi saygıyla selamlıyorum. Onun misafirperverliğine hayran kaldık. Ona çok teşekkür ederim.\n\nBu töreni düzenlemekte yardımcı olan, bütün emeği geçen insanlara çok teşekkür ederim.\n\nAyrıca, benim şu anda yaşamakta bütün emeği olan Kassel ve Baunatal çevresindeki insanlara buradan teşekkürlerimi bildiririm.\n\nBana profesör Barbara John adıyla üç tane mektup geldi. Üçünde de bana cenaze masrafları, 10 bin liranın üzerinde para istiyor musunuz diye mektup geldi. Biz bunların, Yozgat Ailesi olarak ve biz, bunların hiçbirini istemiyoruz. Yalnız sizden sade üç tane arzumuz var.\n\n1: Katil ve katillerin, abilerinin ve uzantılarının yakalanması. Bu hususta Alman adaletine benim güvencim tamdır. Bundan sonra da tam olur inşallah.\n\n2: Oğlum Halit Yozgat, Hollaendische Strasse 82’de doğdu, aynı strasse 82’de altında dükkanda öldürdüler, vurdular, öldü. Biz, Hollaendische Strasse, Kassel’in Hollaendische Strasse’nin Yozgat Ailesi olarak, Hollaendische Strasse’nin Halit Strasse olarak değiştirilmesini istiyoruz. Bu hususta yetkililerden yardım bekliyoruz.\n\n3: Bütün insanların namına, verilen ödüllerin, bu rahmetli olan 10 kişinin namına kanserliler vakfına bağışlanmasını istiyoruz.\n\nTekrar bu organizeyi ayarlayan herkese teşekkür ederim. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.\n\n
SALONDA YAPILAN TERCÜME\n\nMeine Damen und Herren, Exzellenzen. Ich möchte Sie alle herzlich begrüßen. Vor allen dingen,
unsere Bundeskanzlerin, Frau Angela Merkel. Ich bin der Herr İsmail Yozgat. Mein Sohn starb in meinen Armen, am 6.4.2006, in dem İnternetcafe wo er erschossen wurde.\n\nIch möchte mich vom ganzen Herzen bedanken, bei Herrn Altbundeskanzler Christian Wulff. Wir sind seine Gaeste. Wir bewundern ihn.\n\nUnd ich möchte mich bei allen bedanken, die diese Gedenkveranstaltung für uns gemeinsam ausrichten.\n\nUnd ich möchte mich herzlich bedanken bei meiner Heimatstadt Kassel.\n\nIch habe Anschreiben bekommen von der Ombudsfrau Frau Barbara John. Ich möchte mich herzlich bei ihr bedanken. Unter anderem ist uns angeboten worden, materielle Entschaedigung. Ich möchte mich herzlich dafür bedanken, möchte aber sagen, dass wir das nicht annehmen möchten. Meine Familie möchte seelischen Beistand, keine materielle Entschaedigung. Wir haben anstelle dessen, drei Wünsche.\n\nUnser erster Wunsch ist, dass die Mörder gefasst werden, dass die Helfershelfer und die Hintermaenner aufgedeckt werden. Das ist unser grösster Wunsch. Und unser Glaube und unser Vertrauen an die deutsche Justiz ist gross.\n\nUnser 2. Wunsch ist, dass die Hollaendische Strasse, unser Sohn Halit Yozgat ist in der Hollaendischen Strasse 82 geboren worden und er ist dort in dem Ladengeschaeft umgebracht worden. Das diese Strasse nach ihm benannt wird: Halit Strasse.\n\nUnser 3. Wunsch ist, dass im Namen der Zehn Toten, im Angedenken an sie ein Preis ausgelobt wird. Wir möchten gerne, unsere Familie, eine Stiftung gründen und saemtliche Einnahmen Spenden, für Menschen die Krebskrank sind.\n\nIch möchte mich herzlich bedanken für diese Gedenkveranstaltung und möchte Sie herzlich und mit höchster Anerkennung grüssen.\n\n
SABAH'IN TERCÜMESİ\n\n
Bismillahir rahmanir rahim (Im Namen Allahs, des Erbarmers, des Barmherzigen). Guten Tag für alle. Ehrenwerter Präsident, ehrenwerte Bundeskanzlerin, ehrenwerte Gäste. Ich möchte sie alle mit Hochachtung grüßen. Ich bin der Vater des 21-jährigen Halil Yozgats, der am 6. April 2006 im Internetcafé durch einen Kopfschuss in meinen Armen starb.\n\nZudem möchte ich der ersten Person, der als Bundespräsident, als Bundespräsident ganz Deutschlands in unseren Herzen lebt und auch weiterleben wird, den verehrten Herrn Wullf hochachtungsvoll grüßen. Wir sind beeindruckt von seiner Gastfreundschaft. Ich danke ihm sehr.\n\nAllen, die geholfen haben diese Gedenkfeier zu organisieren, danke ich für ihre Mühen.\n\nAußerdem möchte ich allen Menschen in Kassel und in der Umgebung von Baunatal danken, die mir geholfen haben weiterzuleben.\n\nIch bekam drei Briefe im Namen von Barbara John. Alle drei waren Briefe mit der Frage, ob wir über 10.000 Euro für die Begräbniskosten haben möchten. Wir als Familie Yozgat möchten das alles nicht haben. Wir haben nur drei Wünsche an sie.\n\nErstens: Dass die Mörder und ihre Helfer, Anführer und ihre Kontakte gefangen werden. In dieser Hinsicht ist mein Vertrauen in die Deutsche Justiz vollkommen. Das wird von nun an auch so bleiben, Insallah (so Gott will).\n\nZweitens: Mein Sohn Halit Yozgat wurde in der Holländischen Strasse 82 geboren, in derselben Strasse 82, unten im Laden, wurde er ermordet, erschossen, ist er gestorben. Wir als Familie Yozgat möchten, dass die Holländische Strasse, die Holländische Strasse in Kassel in Halit Strasse umbenannt wird. In dieser Sache erwarten wir die Mithilfe der Zuständigen.\n\nDrittens: Im Namen aller Menschen möchten wir, dass die verliehenen Auszeichnungen, im Namen dieser zehn Toten an eine Krebsstiftung gespendet werden.\n\nNochmals danke ich allen, die diese Veranstaltung organisiert haben. Ich grüße sie alle mit Hochachtung.\n\n
(Tercüme-Candan Six-Sasmaz)\n\n