ALMAN Sendikalar Birliği’nin (DGB) araştırması ile ortaya çıkan bir gerçeğe göre yüzbinlerce işsiz, işsizlik sigortasından para alamıyor ve her dört işsizden biri işsizlik sigortasından faydalanamıyor. Normal şartlarda işsiz kalan bir kişinin yeni iş buluncaya kadar geçimini işsizlik sigortasından sağlaması gerekiyor. Ancak 2013 verileri dikkate alında ortaya çıkan gerçek bunun tam tersi. İşsizlerin dörtte biri direkt “Grundsicherung” denen sosyal yardım kasasına gönderiliyor. Bunun nedeni ise işsiz duruma gelenlerin çoğunun “yeterince uzun süre sosyal sigortalı çalışmamış” olması. Bu kişilerden birçoğunda da sosyal sigortalarının düşük olması ve bunun Harz IV yardımı ile desteklenmiş olması.\n\n
EN AZ 12 AY\n\nBerliner Zeitung’un yaptığı araştırmaya göre 2013 yılında 970 bin kişi işsizlik başvurunda bulundu. Bunlardan 235 bini işsizlik sigortası kapsamına alınmadı. Dolayısı ile işsizlik parası yerine çok daha düşük olan sosyal yardım almak zorunda kaldı. Bunun nedeni olarak da işsizlik parası almak için yeterli şartlar yerine getirmemiş olmak gösterildi. İşsizlik parasından yararlanmak için başvurudan önceki iki sene içinde bunun en az 12 ayında sigortalı çalışmış olmak gerekiyor. Aynı şekilde Harz 4 alamayanların bir kısmı da işsizlik sırasında kendileri, aileleri ya da eşleri veya yaşam ortaklarının yüksek gelirli olması ya da maddi gücünün bulunması (mal mülk sahibi olması). Bu durumdan gençler, yaşlılar ve kadınlar daha çok etkileniyor. DGB bu sorunun yumuşatılması için iki öneride bulunuyor. Birincisi işsizlik parası almadan önceki çalışma süresi barajının üç yıla çıkartılması, de ikincisi işsizlik parası alamayanların yeniden iş piyasasına katılması için daha yoğun çaba gösterilmesi.\n\n\n
Mesut HASTÜRK / BERLİN