İstanbul Fatih'te Topkapı mevkiinde bulunan Unkapanı Köprüsü bağlantı noktasından yaklaşık 20 santimetre açıldı. Henüz belirlenemeyen bir nedenle bağlantı noktasından ayrılan köprüde geçişler çift yönlü olarak trafiğe kapatıldı. İhbar üzerine gelen ekipler köprüdeki incelemelerini sürdürüyor. İETT, sosyal medya hesabından yaptığı açıklamada Unkapanı Köprüsü güzergahını kullanan otobüslerin yönlerini değiştirdiğini duyurdu. Peki, Unkapanı Köprüsü ne zaman, kaç yılında yapıldı, Unkapanı Köprüsü neden ayrıldı, kapandı? İşte köprünün tarihçesi…
UNKAPANI KÖPRÜSÜ NEREDE?
Atatürk Köprüsü ya da eski adıyla Unkapanı Köprüsü, İstanbul'da tarihî yarımadayı Beyoğlu yakasına bağlayan bir köprüdür. Fatih ilçesine bağlı Unkapanı Küçükpazar bölgesiyle Beyoğlu ilçesine bağlı Azapkapı semtlerini birbirine bağlar.
UNKAPANI KÖPRÜSÜ NE ZAMAN, KAÇ YILINDA YAPILDI?
Unkapanı Köprüsü ilk olarak otuzuncu Osmanlı Padişahı İkinci Mahmut hükümdarlığı döneminde, bir sonraki hükümdarın annesi ve İkinci Mahmut'un eşi "Bezmialem Valide Sultan" tarafından tamamı ahşap malzeme kullanılarak 1836 yılında inşa ettirildi.
Yine ahşap dubaların üzerine oturtturularak yüzme kabiliyeti kazandırılan köprünün inşa sorumluluğu, dönemin kaptan-ı deryası Ahmed Fevzi Paşa'ya verildi. Fevzi Ahmet Paşa nezaretinde, Haliç Tersanelerinde yapılması tamamlanan "Unkapanı Köprüsü"; dört yüz metre boyunda ve on metre eninde idi. İstanbul Boğazı ve Marmara Denizi'nden gelen gemilerin Haliç'e girip çıkışını engellememek için açılıp – kapanan şekilde imal edilmiş olan köprünün açılış merasimi bizzat İkinci Mahmut tarafından baştanbaşa at sırtında geçilerek yapılmıştır.
1875 yılında, yüz otuz beş bin altın karşılığında yapılan anlaşma sonucu bir Fransız şirketi, ahşap köprü yerine metalden imal edilmiş bir köprü inşa etti. Yedi yüz seksen metre uzunluğunda ve on sekiz metre genişliğinde olan yeni köprü 1912 yılına kadar hizmete devam etmiştir.
1912 yılında ise bu köprü sökülüp yerine "Galata Köprüsü" olarak isimlendirilen üçüncü Eminönü - Karaköy köprüsü monte edilmiştir. 1936 yılında çıkan şiddetli bir fırtına sonucunda bu köprü de yıkılıp yerine günümüzde kullandığımız "Atatürk Köprüsü" inşa edilmiştir. Atatürk Köprüsü de tıpkı ilk imal edilen "Hayratiye Köprüsü" gibi ahşaptandır. Yirmi dört duba üzerine kurulu bu ahşap köprünün zemini takvimler 1954 yılını gösterirken asfalt ile kaplanmıştır. Dört yüz yetmiş yedi metre boyunda ve yirmi beş metre eninde olan köprü hâlâ İstanbul halkına hizmet etmektedir.
2021'de köprünün Unkapanı ayağında bulunan kavşağın T5 tramvayının Cibali - Eminönü arasındaki yola engel teşkil etmesi ve köprünün ekonomik ömrünün tamamlanmasıyla beraber olası bir depremde yıkılabileceği sebebiyle, Unkapanı Kavşağı'nın yenilenmesine İBB tarafından karar verilmiş ve çalışmalar 18 Mayıs 2021 tarihinde başlamış olup[3], kavşak köprüsü ve iki bağlantı kolu 31 Temmuz'da hizmete alınmıştır.