Dünyadaki
elektrikli otomobil rüzgarına petrol zengini Körfez ülkeleri de katıldı. Alternatif yakıtlarla çalışan otomobiller konusunda öncülük yapan Birleşik Arap Emirlikleri'ndeki elektrikli araç satışı iki yılda katlandı. 2016'da sadece 89 adet olan elektrikli otomobil satışı, 2018'de 4 bin 221 adete yükseldi. Birleşik Arap Emirlikleri'nde yollardaki elektrikli araç sayısının 2030'a kadar 42 bin adete çıkacağı tahmin ediliyor. Birleşik Arap Emirlikleri, alternatif yakıtlarla çalışan araçlar için vergi indiriminden, ücretsiz otopark hizmetine kadar çeşitli teşvikler uyguluyor. Ayrıca, elektrikli araç sahipleri Dubai'deki 100 elektrik şarj istasyondan ücretsiz faydalanabiliyor. Türkiye'de de elektrikli araçlar için yaklaşık 7 yıldır teşvik uygulanıyor. Motor gücü 85 kW olan elektrikli araçlarda ÖTV yüzde 3, 120 kW'ı geçmeyenlerde yüzde 7, 120 kW'ın üzerinde olan araçlarda ise 15 olarak uygulanıyor. Ancak, elektrikli araç satışları artmıyor. 2018 Ocak-Ekim aylarında Türkiye'de sadece 124 adet elektrikli araç satışı gerçekleşti.
TÜRKİYE'DE TALEP YOK
Düşük ÖTV'ye rağmen satışların düşük seviyede kalmasının en büyük nedeni, elektrikli otomobillerin konvansiyonel motorlu araçlara göre fiyatlarının pahalı olması. Ayrıca Türkiye'de elektrikli araç şarj alt yapısının yetersizliği de talebi olumsuz etkiliyor. Bunun yanı sıra Türk tüketiciler, elektrikli araçların menzil probleminin yetersiz olduğunu düşünüyor.
EN BÜYÜK PAZAR ÇİN VE ABD
Dünyanın
en büyük otomobil pazarı Çin, alternatif yakıtlılar sıralamasında açık ara lider durumda. Hükümetin büyük teşvikler sağladığı Çin'de elektrikli oto satışları her yıl yüzde 50'den fazla büyüyor. 2017'de Çin 579 bini binek oto olmak üzere 772 bin elektrikli taşıt satıldı. 2018 Eylül'ünde Çin'de satışlar yüzde 62 artışla 62 bin adet olarak gerçekleşti. Elektrikli araçların Pazar payı yüzde 5.2'ye yükseldi. ABD de elektrikli araç ve Plug-in Hybrid pazarı sürekli büyüyor. Ocak-Eylül döneminde satışlar yüzde 65 artışla 142 bin 226 adetten 234 bin 635 adede yükseldi.