Çocuklara altın beslenme öğütleri

Çocukların sağlıklı beslenmesi, fiziksel gelişimleri açısından büyük önem taşıyor. Uzmanlar; bir çocuğun günde en az üç saat arayla, altı öğün şeklinde yemek yemesini tavsiye ediyor. Çocukların dengeli beslenme alışkanlığı kazanabilmesi için öncelikle ailelerinin sağlıklı sofralar hazırlaması gerekiyor

Giriş Tarihi: 6.4.2013
Yeterli ve düzenli bir beslenme programı, bebekler ve okul çağındaki çocukların sağlıklı büyümesi için kritik önem taşıyor. Vitamin ve kalsiyum bakımından zengin yiyeceklerle, günde altı öğün beslenen çocuklar; hastalıklara karşı daha dirençli oluyor ve sağlıklı bir gelişim gösteriyor. Prof. Dr. Hilal Mocan, çocukların beslenmesiyle ilgili bilgiler verdi...
Çocuğun, yetişkinlerin yeme alışkanlıklarını taklit etmesi kötü bir şey mi?
Eğer aile sağlıklı ve bilinçli besleniyorsa sorun olmaz. Ancak ailedeki beslenme karbonhidrat ağırlıklı ise, tatlı, börek-çörek, hamur işleri, kızartmalar ağırlıktaysa, yemekler devamlı margarinle pişiyorsa, cips, çikolata, gazlı içecekler, hazır meyve suları, hamburger evden eksik değilse, ev yemeği yerine hazır gıdalar tercih ediliyorsa; çocuk bu stile alışır. Bu nedenle çocuk beslenmesinde önce aile büyükleri sağlıklı beslenme prensiplerine uygun sofra hazırlamalı. Abur cubur diye tabir edilen yiyecekler, eve alınmamalı.

PARLAK KABUKLU MEYVELER
Sık hastalanan çocuklara hangi besinlerle takviye yapmak gerekir?
Sık hastalanmaya neden olabilecek tıbbi nedenler gözden geçirilmeli. Eğer özel bir sağlık sorunu yoksa, beslenmede meyve-sebze eksik edilmemeli. Koyu yeşil sebzeler, parlak kabuklu meyveler, özellikle elma, armut, nar, portakal, mandalina, muz, ananas, kivi, siyah üzüm; vücut direncini artırır. Sarımsak, mantar, nane, zencefil ve C vitamini de bağışıklık sistemini güçlendirir.
Çocuğun her gün yemesi gereken yiyecekler var mı?
1 yaşından sonra günde bir yumurta, iki bardak süt, yoğurt ve kefir tüketimi çok önemlidir. Sabahları taze zencefille karıştırılan elma suyu içebilir. Günde bir tatlı kaşığı doğal bal, çocuğu güçlendirir. Özellikle ıspanak, brokoli, kereviz, biber, enginar, kabak, domates, pırasa, kuşkonmaz tüketimi de artırılabilir. Kırmızı et; protein yapıtaşları olan aminoasitler yönünden, balık ise Omega-3 yönünden zengin olduğu için düzenli olarak tüketilmeli. Haftada dört gün kırmızı et, üç gün beyaz et yenebilir. Su yeterli miktarda içilmeli. Ihlamur başta olmak üzere, sıcak hazırlanan bitki çayları günlük beslenmede bulunmalı.

GÜNDE YARIM LİTRE SÜT İÇMELİ
Çocuğun iştahı kesilirse ne yapılmalı?
Bebeklerin bazıları diş çıkarma döneminde iştahsızdır. Birçok bebek hastalanınca da iştahsız olur. Psikolojik nedenlerle de iştahsızlık görülebilir. Çocuk iştahsızsa, yedirebilmek için zorlanmamalı; çocuk neyi tercih ediyorsa onunla beslenmeli. Dişi çıkınca veya hastalığı iyileşince iştahı yerine gelecektir.
Okul dönemindeki çocuklar nelerle beslenmeli?
Günde yarım litre süt içmeli. Ayrıca yoğurt, peynir, günde bir yumurta, haftada dört gün kırmızı et, üç gün de balık ve tavuk yemeli. Haftada iki öğün tahıllı yiyecek tüketmesi uygun olur. Bulgur pilavı, kepekli makarna da haftada biriki kez yenebilir. Günde en az bir öğün sebze tüketmeli, iki kez de taze meyve yemeli. Her gün bir elmayı düzenli olarak yemeli. Çocuk, çay ve kahveye alıştırılmamalı. Kuruyemiş olarak özellikle ceviz, fıstık, badem ve kuru üzümü; bir avuç kadar yiyebilir. Her gün taze sıkılmış meyve suyu içebilir. Cips ve fastfood tarzı yiyeceklerden, kolalı içeceklerden uzak durmalı.
Bir çocuğun günde ne kadar süt içmesi yeterlidir?
Yarım litre süt içmesi yeterlidir. Süt, ılık olarak hazırlanmalı. Eğer çocuk daha fazla süt tüketiyorsa, yılda bir kez demir eksikliği anemisi yönünden muayene edilmeli.
Çocuğun günde kaç öğün yemek yemesi gerekir?
Çocuğun günde 2.5-3 saat aralıklarla altı öğün şeklinde beslenmesi en uygun olandır. Bunların üçü ana öğün, üçü ara öğün şeklinde olmalı.

ARKADAŞINA GÖNDER
Çocuklara altın beslenme öğütleri
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
BİZE ULAŞIN