Türkiye'nin en iyi haber sitesi
YEŞİM TABAK

Ne tuhaf insanlar...

Çocuğunuzun -diyelim ki var- her anlamda 'geleneksel'le tanışması, gelenekselin yer yer sıkıcı ama güzel de olabileceğine dair fikir edinmesi gibi bir arzunuz varsa, şu anki çare Aşırıcılar/Arrietty (Borrowers). Yapımı büyük bir şirkete ait güncel animasyonların neredeyse hepsi gibi, Aşırıcılar'da da çevreci çağrışımlar var. Ama 'sitcom' tipi çenebazlık gibi, diğer güncel (Şrek sonrası) süsleri beklemeyin. Film Hayao Miyazaki'nin (Ponyo, Prenses Mononoke...) şirketi Ghibli'nin yapımı ve Mary Norton'ın kitabından bizzat Miyazaki tarafından senaryolaştırılmış. Ama gerçeküstünün dahi altüst olup durduğu bir Miyazaki evreni de beklememekte fayda var. Durumun kendisi bir masal âlemi olsa bile, hikaye ana yoldan ilerliyor. Önceki hafta final bölümü gösterime giren Harry Potter, 'büyücü okulu' fikriyle çocukluk fantezileri açısından iyi bir 'konsept'i kapmıştı. Aşırıcılar'ınki de hiç fena bir klasik değil: Görkemli bir evin içindeki gizli bir dünyanın keşfi... 12 yaşındaki Sho'nun keşfi, meğerse kuşaklardır ailesi tarafından bilinmekte ve ortaya çıkmaları beklenmekte olan 'küçük insanlar'. Onlar kendilerine 'aşırıcılar' diyor ama 'abartmak' manasında değil, bir yaşam pratiği olarak büyük insanlardan öteberi aşırdıkları için. Döşemenin altında bir yerde yaşıyorlar: Homily, Sadako ve 14 yaşındaki kızları Arrietty. Anne-baba şefkatinden uzak büyüyen ve yakında olacağı kalp ameliyatını bekleyen Sho kendi geleceğinden şüphe duyarken, Arrietty ırkının geleceği için endişeli. Soyları tükenmiş, bir başlarına kalmış olabilirler. Arrietty, çekirdek ailenin dışındaki ilk karşılaşmasını, Sho ile yaşıyor. Annebabasından duyduklarının aksine, galiba iyi niyetli insanlar da var. Herkesten sakladıkları gizli bir iletişim biçimi, sıkı bir çocuk dayanışması, bir tür aşk geliştiriyorlar. Tabii 'ayrı dünyaların insanlarıyız' ve dünyalar çakışmadan ayrılmak şart...

DETAY VE HAYAL GÜCÜ
'Aşırıcılar', Sho'nun aile malikanesindeki lüks bebek evinin kendileri için yapıldığından habersiz. (Halbuki tüm bebek evleri, başka bir boyuttan tuhaf yaratıklar gelip yerleşsin diye yapılmıştır.) İnsanların farklı insanlardan haberdar olması daima tehlikeyi davet ettiğinden, 'aşırıcılar' yeni bir ev bulmaya kararlı. Mesele burada başlayıp bitiyor. Filmin belki de tek eksiği, herhangi bir anlamda 'aşırı'ya kaçılmamış olması. Yoksa kahramanların bebek evi için dedikleri gibi: Ne kadar detaylı... Aşırıcılar, seyir zevkinin büyük kısmını detaylarından, 'tuhaf'ların yaşamak için geliştirebileceği yöntemlerin özgünlüğüne vurgu yapan hayal gücünden alıyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA