Alman Otomobil ve Turing Kulübü’nde “Yılın Otomobili” seçimine katılanların oranlarının 10 misli fazla gösterilmesi skandalı, ADAC’ı tüm yapısıyla tehdit eden büyük bir güven krizine dönüştü\n\nDÜNYANIN en büyük otomobil kulübü olan Alman Otomobil ve Turing Kulübü’ndeki (ADAC) skandal, büyük bir güven krizine yol açtı. Almanlar’ın en güvendiği kurumların başında gelen ve 19 milyon üyesi olan ADAC’taki skandal, tüm ADAC’ın sorgulanmasına neden oldu. Alman hükümeti de dün bir açıklama yaparak, bütün iddiaların aydınlatılmasını istedi. Ulaştırma Bakanı Alexander Dobrindt (CSU), “ADAC şimdi tüm iddialara cevap vermek zorunda. Her şey açığa kavuşturulmalı” dedi. ADAC ile uzun süredir otoyol ücreti konusunda tartışma içinde olan Bakan Dobrindt, “Bu olaylar, bazı büyük kuruluşların bazen daha mütevazi olması gerektiğini gösteriyor” diye konuştu.\n\n
SEEHOFER: HEP ŞAŞIRMIŞTIM\n\nULAŞTIRMA Bakanlığı’nın bir sözcüsü, “ADAC, tüm şeffaflığı ile hakkındaki iddiaları aydınlatmalı. Bu, diğer yılları da kapsayacak şekilde geriye dönük olmalı. ADAC, üyelerinin ve kamuoyunun güvenini yeniden kazanmalı” dedi. CSU Genel Başkanı Horst Seehofer ise bağımsız bir denetimin olmasını istedi. Seehofer, “İddiaların üzerine gidilmeli” derken, geçmişte açıklanan bazı rakamların kendisini de bazen şaşırttığını belirterek, “Bizim yaptığımızın çok tersine sonuçlar açıklanıyordu. Ben de haliyle ‘Nereden çıktı bu rakamlar’ diye düşünüyordum” dedi.\n\n
ÜRETİCİLER BEKLEMEDE\n\nOTOMOBİL üreticileri Mercedes ve BMW de olayların açığa kavuşturulmasını istedi. BMW’nin bir sözcüsü, “ADAC’ın, tüm iddiaları açığa kavuşturmak için çaba göstereceğini açıklamasını selamlıyoruz” diye konuştu. Mercedes’in üreticisi Daimler de, “ADAC’ın olayı aydınlatıp kamuoyunu bilgilendirmesini bekliyoruz” açıklamasını yaparken, Audi, konu hakkında açıklama yapmaktan kazındı.\n\n
“NOTER YAPACAK”\n\nADAC, “2015 yılından itibaren Almanlar’ın en sevdiği otomobil yarışması olarak bilinen Gelber Engel’deki oylamaları ve yarışmanın kendisi, noter denetiminde olan bir sistemle yapacağız” açıklamasını yaptı. ADAC yönetimi, muhtemelen yıllardan beri “Gelber Engel” (Sarı Melek) ödülünde manipülasyon yapıldığını itiraf ettikten sonra, olayların açığa kavuşması için ellerinden geleni yapacağını açıkladı. İlk belirlemelere göre 2012 ve 2013 yıllarında ankete katılanların sayısı abartıldı. Ancak bütün rakamlar 10 misli gösterildiğinden, hilenin kazanan otomobillerin sıralamasına bir etkisi olmadı.\n\n
“YÖNETİM BİLMİYORDU”\n\nTÜM sorumluluğu üstlenip görevlerinden istifa eden ADAC Kurumsal İletişim Direktörü ve aynı zamanda Motorwelt Genel Yayın Yönetmeni Michael Ramstetter (60) ise, ADAC’ın güvenirliliğine büyük zarar verdiği için çok üzgün olduğunu açıkladı ve üzgün olduğunu bildirdi. ADAC açıklamalarında, “Sıralamada hile yok, sadece katılımcı sayısı daha fazla gösterilmiş” diyerek, güven krizini aşmaya çalışıyor. ADAC, olayı kabul eden Ramstetter dışında kimsenin bilmediğini ve yönetimin bu hileden habersiz olduğunu bildirdi. Ramstetter ve dergide bazı yöneticilerin dışında kimsenin haberi olmadığı ileri sürülüyor.\n\n
“ADAC BÖLÜNSÜN”\n\nDUİSBURG-Essen Üniversitesi’nde görevli ünlü otomobil uzmanı Ferdinand Dudenhöffer ise, ADAC’ın diğer istatistiklerinin de incelenmesi gerektiğini savundu. Dudenhöffer, “Gelber Engel’de yalan söylendiyse, diğer alanlarda da yalan söylenmediği ne malum?” diye sordu. Dudenhöffer ayrıca ADAC’ın sisteminin çöktüğünü iddia etti ve, “ADAC, arıza durumunda yardım yapan bölümüyle, ticaret bölümünü ayırmalı” talebinde bulundu. Bu yılki “Almanlar’ın En Sevdiği Otomobil” dalında VW Golf birinci seçildi.\n\n
SKANDAL NASIL PATLADI?\n\nALMAN Süddeutsche Zeitung Gazetesi, bir hafta önce “Gelber Engel” ödülünü kazanan VW Golf’a sadece 3409 oy verildiğini, ancak ADAC’ın bunu resmi olarak 34 bin 299 oy olarak duyurduğunu yazmıştı. ADAC bunu sert bir dille yalanlamış ve manüpilasyon iddialarını reddetmişti. Haberden iki gün sonra, geçtiğimiz perşembe günü ödül töreni düzenlenmiş ve törende de iddialar yalanlanmıştı. ADAC Genel Müdürü Karl Obermair konuşmasında, “En azından ADAC’ın adını doğru yazmışlar. Zaten dünkü gazeteden eski ne olabilir ki. Eski gazeteye balık sararlar” demişti. Ancak oluşan baskı üzerine ADAC, üyelere ücretsiz gönderilen “Motorwelt” dergisinin düzenlediği “Yılın Otomobili” yarışmasında oylarda hile yapıldığını itiraf etti. Buna göre 19 milyon üyesi bulunan ADAC’ın 13 milyon üyesine gönderdiği dergiye gelen oylar, üye sayısına göre çok düşüktü. Gerçekte 1. seçilen otomobile sadece 3-4 bin oy verildiği, bunun da “göze az geldiği için”, tüm oyların 10 ile çarpıldığı ortaya çıktı. ADAC’ın Kurumsal İletişim Direktörü ve aynı zamanda Motorwelt Genel Yayın Yönetmeni Michael Ramstetter, tüm sorumluluğu üstlendi ve görevlerinden istifa etti.\n\n
RAKAMLARLA ADAC\n\n19 milyon üyesi olan ADAC, Avrupa’nın en büyük, dünyanın ise 2. büyük otomobil kulübü. ADAC, 19 milyon üyesiyle aynı zamanda Almanya’nın da en büyük derneği. Motorwelt dergisi ise 13 milyonluk tirajı ile Avrupa’nın en büyük dergisi konumunda. ADAC, otomobil kulübü olarak sadece arıza yardımı ve tıbbi ilkyardım yapmadığı gibi, sigorta sektöründe de faal. 111 yaşında olan kulüp, 18 bölge yönetiminden oluşuyor. ADAC’ın yıllık cirosu, 1 milyar euronun üzerinde. 8 bin 600 personel çalıştıran ADAC’ta 2001 yılından başkanlığı Peter Meyer yapıyor.\n\n \n\n
İSMAİL EREL / FRANKFURT\n\n