İki yıl önce yürürlüğe giren diploma denkliği yasasından 500 bin dolayında kişinin yararlanacağı tahmin ediliyordu ancak sayı 11 binde kaldı\n\nALMANYA dışında alınan diplomaların tanınmasını kolaylaştıran yasanın yürürlüğe girmesinden iki yıl sonra, bu haktan yararlananların sayısı beklentilerin çok altında kaldı. Federal Bilim ve Araştırma Bakanlığı’nın Ekim 2013 itibarıyla verilerine göre, bu tarihe kadar diplomasını tanıtmak için 10 bin 989 kişi başvurdu. Bunlardan 7980’inin tanıma işlemi tamamlanırken, diploması tümüyle tanınanların oranı yüzde 82 düzeyinde oldu.\n\n
BİRİNCİ SIRADA RUMENLER\n\nDİPLOMASINI tanıtmak için en çok başvuru 1155 kişi ile Romanyalılardan geldi. Bunları 906 ile Rusya’dan, 837 kişi ile Polonya’dan gelenler izledi. En çok doktorlar ve sağlık alanında diploma sahibi olanlar başvuruda bulundu. Türklerden yapılan başvuru ise Ekim 2013 günü itibarıyla 465’te kaldı. Nisan 2012 yılında yürürlüğe giren federal yasadan 500 bin dolayında göçmen kökenlinin yararlanacağı tahmin ediliyordu.\n\n
TEK MERKEZE YAPILMIYOR\n\nESSEN’DEKİ Çokkültürlü İşadamları ve Akademisyenler Derneği (IKUA), Almanya dışında alınan diplomaların tanınması için proje yürütüyor. Proje sorumluları Bora Şahin ile Cengiz Cebeci, Türklerin çoğunun yasadan haberinin olmadığını bildirerek, tanıtım için Türk kuruluşlarında bilgilendirme toplantıları düzenlendiklerini belirtti. Proje sorumluları, İlk başvuru adreslerinin IHK ile HWK olduğunu bildiren Şahin ve Cebeci, www.anerkennung-in-deutschland.de internet sitesinde, hangi meslek sahibinin hangi kuruluşa başvuracağının ayrıntılı olarak yer aldığını da söyledi.\n\nSINAVLA TANITABİLDİ\n\nDORTMUND'DA kuaför salonu işleten Akif Akyüzlü (46), Türkiye’de aldığı kuaförlük ustalık diplomasını uzun bir uğraş sonucu tanıtabildiğini anlattı. 2012 yılının başında ustalık belgesini tanıtabilen Akyüzlü, “Türkiye'de uzun yıllar kuaförlük yaptım, ustalık belgesi de aldım. 1992'de Almanya’ya geldim. Bunca yıllık tecrübe ve ustalık belgeme rağmen, ancak pratik sınavla 2012 yılında ustalığımı kabul ettirebildim” dedi.\n\n \n\n
YUNUS ÜLGER / ESSEN