Hanefilerde tercih edilen görüşe göre arefe günü sabah namazından bayramın dördüncü günü ikindi namazına kadar her vakit teşrik tekbiri getirmek kadın erkek her Müslümana vaciptir. Bu noktada Kurban Bayramı ibadetlerini eksiksiz bir şekilde yapmak, Yüce Allah'ın rızasını kazanmak isteyen binlerce Müslüman "Teşrik tekbiri nedir, ne zaman başlar, önemi nedir?" sorguluyor. Peygamber Efendimizin (s.a.v.) Arefe ve bayram günlerinde gerçekleştirdiği bu tekbirleri uygulamak isteyen vatandaşlar "Teşrik tekbirlerinin dinî hükmü nedir, bu tekbirleri kimler ne zaman getirir?" yanıt arıyor. İşte, yanıtı…
TEŞRİK TEKBİRİ NEDİR?
Teşrik, doğuya doğru gitmek, parlamak anlamlarını taşıyor. Teşrik tekbiri de arefe günü sabah namazı itibarıyla bayramın 4. gününün ikindi namazına dek 23 farz namazının arkasından birer kez "Allahu ekber Allahu ekber, Lâ ilâhe illallahu vallahu ekber. Allahu ekber ve lillahi'l-hamd" diye tekbir getirilmesine deniyor.
Bu tekbirlerin başlangıcı, Hazreti İbrahim'in oğlu İsmail'i kurban etme olayına kadar uzanır. Hz. İbrahim gördüğü rüyanın ardından oğlunu Allah yolunda kurban edecektir. Hazırlıklar esnasında ise gökten bedel olarak bir koç indirilir.
Cebrail; "Allahu ekber, Allahu ekber" diyerek tekbir getirince, Hz. İbrahim bu sesi duyar ve başını gökyüzüne çevirir. Onun bir koçla geldiğini görünce de "Lâ ilâhe illâllahu vallahu ekber" diye cevap verir. Bu kelimeleri duyan ve kurban edilmeyi bekleyen İsmail ise "Allahu ekber velillâhi'l-hamd" der.
KURBAN BAYRAMI TEŞRİK TEKBİRLERİ NE ZAMAN BAŞLAR?
Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed'in (s.a.s.), Kurban Bayramı'nın arefe günü sabah namazından başlayarak bayramın 4. günü ikindi namazına kadar ikindi namazı da dâhil olmak üzere farzların ardından teşrik tekbirleri getirdiğine dair rivayetler vardır (Beyhakî, es-Sünenü'l-kübrâ, III, 315; Dârekutnî, es-Sünen, III, 439, 440).
Buna göre Hanefîlerde tercih edilen görüşe göre arefe günü sabah namazından bayramın 4. günü ikindi namazına kadar 23 vakit, her farzın ardından teşrik tekbiri getirmek, kadın erkek her Müslümana vaciptir.
Teşrik günlerinde kazaya kalan namaz aynı günlerde kaza edilirken teşrik tekbirleri de getirilir.
Teşrik günleri çıktıktan sonra kaza edilmeleri durumunda ise tekbir getirilmez. Namaz kaza edilmedikçe tekbirler kaza edilmez (Serahsî, el-Mebsût, II, 43-44; İbnü'l-Hümâm, Feth, II, 82).
Şâfiî mezhebine göre ise teşrik tekbirleri sünnettir (Mâverdî, el-Hâvî, II, 500-501).