Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı Geliştirme (HÜRKUŞ) Projesi kapsamında TC-VCH kuyruk numaralı birinci prototip uçağı kabul testini geçti Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı Geliştirme (HÜRKUŞ) Projesi kapsamında TC-VCH kuyruk numaralı birinci prototip uçağının kabul faaliyetinin 14 Ekim'de başarı ile tamamlandığı bildirildi. Savunma Sanayii Müsteşarlığından (SSM) yapılan yazılı açıklamaya göre, SSM'nin inisiyatifi ile Hava Kuvvetleri Komutanlığı pilotlarının temel eğitim ihtiyacına cevap verecek. Dünya pazarına girebilecek bir eğitim uçağının geliştirilmesi planlanarak HÜRKUŞ Projesi başlatıldı. SSM ile TUSAŞ arasında Mart 2006'da imzalanan HÜRKUŞ sözleşmesi kapsamında 2 adet uçar prototip uçak. 2 adet yapısal test uçağı ve uçaklara ilişkin dokümantasyon, yer destek teçhizatı, yedek malzeme üretimi gerçekleştirildi. HÜRKUŞ Projesi'nde 11 Temmuz 2016 tarihinde European Aviation Safety Agency (EASA) ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) CS-23 gereksinimlerine göre tip sertifikası alındı. Sertifika alımı sonrası SSM tarafından kabul süreci başlatılarak, TC-VCH kuyruk numaralı birinci prototip uçağının kabul faaliyeti 14 Ekim 2016 tarihinde başarı ile tamamlandı. Proje kapsamında geliştirilen 2 nolu prototip uçağın kabulünün aralık ayı içerisinde gerçekleştirilmesi planlanıyor. HÜRKUŞ-A uçakları aviyoniklerinin Hava Kuvvetleri Komutanlığının güncel eğitim ihtiyaçlarını içerecek şekilde değişimini içerecen ve Aralık 2013'te SSM ile imzalandı. Yeni Nesil Temel Eğitim Uçağı (HÜRKUŞ-B) Projesi kapsamında tedarik edilecek uçakların üretimi devam ediyor. Bu çerçevede ilk uçağın 2018 yılı içerisinde Hava Kuvvetleri Komutanlığı envanterine girmesi planlanıyor. SSM tarafından HÜRKUŞ uçağının silahlı (HÜRKUŞ-C) versiyonu için çalışmalar başlatıldı. Tasarım Özellikleri Üstün aerodinamik performans, TUSAŞ tasarımı özgün kanat profili 1,600 shp PT6A-68T Pratt & Whitney Kanada turboprop motor Beş palli alüminyum Hartzell HC-B5MA-3 pervane Martin-Baker Mk T16N 0/0 fırlatma sandalyesi Ters uçuş kabiliyeti Arka kokpitte yüksek görüş açısı, Farklı fiziksel boyutlardaki pilotlar için tasarlanmış ergonomik kokpit Kabin Basınçlandırma Sistemi (nominal 4.16 psid) Uçakta Oksijen Üretim Sistemi (On-Board Oxygen Generating System-OBOGS) Anti-g Sistemi Kokpit İklimlendirme Sistemi (Buhar Çevrimli Soğutma) Kuş çarpmalarına karşı güçlendirilmiş kanopi Askeri eğitim uçaklarına özgü yüksek şok dayanımlı iniş takımları 'Hands On Throttle and Stick' (HOTAS) Performans (Hesaplanan*) Maksimum Seyir Hızı 310 KCAS (574 km/sa) Perdövites Hızı (iniş konfigürasyonu) 77 KCAS (143 km/sa) Maksimum Tırmanma Hızı (@deniz seviyesi) 4370 ft/dak (22 m/s) Azami Servis İrtifası 34700 ft (10577 m) Maksimum Havada Kalma Süresi (@15,000 ft) 4 sa 15 dak Maksimum Menzil (@15,000 ft) 798 Deniz mili (1478 km) Kalkış Mesafesi (@deniz seviyesi) 1605 ft (489 m) İniş Mesafesi (@deniz seviyesi) 1945 ft (593 m) g limitleri 7 / -3,5g