Türk Telekom’un 5 yıl önceki büyüklüğüyle şimdikini kıyaslarsak, bu geçen sürede nasıl bir değişim yaşadı?
2005 yılında özelleştirildiğinde sabit hat operasyonları haricinde Avea’nın yüzde 40’lık hissesine sahip olan Türk Telekom, bugün sekiz şirketten oluşan Türkiye’nin öncü iletişim ve yakınsama teknolojileri grubu haline geldi. Türk Telekom, 2006 yılında, İş-Tim’in Avea’daki %40,56 oranındaki hissesini satın almıştır. Türk Telekom’un Avea’daki payı şu an için %81,37’dir. 2007’den bugüne kadar teknoloji şirketleri Argela, Innova, Sebit ve Sobee şirketlerini satın aldı, çağrı merkezi ve müşteri ilişkileri hizmetlerini sunmak üzere AssisTT’i kurdu. Bu şirketler sinerji ile çalışarak Türkiye’ye ve yurtdışı pazarlara yakınsama teknolojileri ihraç etmeye başladı.
Teknoloji ihracından kastınız nedir? Hangi ülkelerde ne gibi teknoloji hizmetleri veriyorsunuz?
Vitamin bunlardan biri. Grup şirketlerinden Sebit Eğitim ve Bilgi Teknolojileri A.Ş.’nin eğitim yazılımı Vitamin bugün global bir ürünü olarak kabul ediliyor. Vitamin şimdiye kadar İngilizce, İspanyolca ve Arapça dahil çeşitli dillere tercüme edildi ve üç bölgeye ihraç edilerek uluslararası bir ürün haline geldi. Vitamin ürünü son olarak 2009 yılında World Communication Awards ödülleri kapsamında Best Content (En İyi İçerik) ödülüne de layık görüldü.
Grup stratejimiz olan yakınsama kapsamında Argela tarafından geliştirilen ve Wi-Fi noktaları da dahil, internete erişilebilen her yerden ev telefonu üzerinden konuşabilme olanağı sağlayan Wirofon ürünü de, müşterilerimizin hayatını kolaylaştıran yenilikçi örneklerden biri.
2009’da, Orta Doğu ve Afrika bölgesinde performanslarıyla dikkat çeken telekom operatörlerinin belirlendiği CommsMEA Ödülleri’nde Wirofon, “Yılın En İyi Yeni Telekomünikasyon Hizmeti” seçilerek uluslararası alandaki başarısını tescilledi.
Türk Telekom Grup şirketlerinden, profesyonel oyun geliştirme şirketi Sobee’nin, sadece Türkiye değil dünyada bir ilk olan “I Can Football” projesi de yakınsama ürünlerimizden biri olarak, internet üzerinden aynı anda 11’e 11 futbol maçları yapma olanağı sağlıyor. Yakın gelecekte bu teknolojinin de global ürünler arasında yerini alması hedefleniyor.
Türk Telekom olarak önümüzdeki dönemde ihraç ettiğimiz yakınsama ürünlerinin sayısını artırırken, tüm sektörün bu konuda daha da yetkinleşeceğine, Türkiye’den de küresel, güçlü markalar çıkacağına inanıyoruz.
Tüm bu yenilikleri faaliyete geçirmek için 5 yılda ne kadar yatırım yapıldı?
Türk Telekom Grubu 2005 yılından 2009 yılı sonuna kadar teknoloji ve altyapıya konsolide olarak 7.36 milyar TL yatırım yaptı. 2009 yılında tamamlanan Kırsal Dönüşüm Projesiyle Türkiye’deki tüm santraller sayısal hale geldi, 10.274 adet santral proje kapsamında yenilendi. Türkiye çapındaki Türk Telekom ofisleri ve 1200’ü aşkın bayi yenilenmiş ve modern görünüme kavuştu.
Türk Telekom reklamlarında Cem Yılmaz’ı oynattığı ve oldukça yüksek paralar verdiği için de zaman zaman eleştirildi. Şirketin başlattığı bu reklam kampanyasının Türk Telekom markasına ne katkısı oldu?
2007 Nisan’ından bu yana Türk Telekom markasının yüzü Cem Yılmaz. Anlaşmamız 2012 Haziran’ına kadar devam ediyor. Cem Yılmaz Türk Telekom’un değişimini sembolize ediyor. “Ev Gibisi Yok” konsepti ile sunduğumuz hizmetler ve “Ev Avantaj” tarifeleri son yıllarda ev ve iş telefonlarında yaşanan trafikte önemli bir artış sağladı. Eylül 2009- Haziran 2010 tarihleri arasında şehirler arası trafikte yüzde 41, mobil trafikte yüzde 28 oranında artış yaşandı. Şehir içi trafik yüzde 11 artarken, toplam trafikteki artış yüzde 16 olarak gerçekleşti.
Türk Telekom, Capital Dergisi ve dünyanın önde gelen İngiliz marka değerleme şirketi Brand Finance tarafından gerçekleştirilen“Türkiye’nin En Değerli Markaları” araştırmasına ilk kez 2009 yılında katıldı ve Türk Telekom markası 1,6 Milyar dolar değeri ile 1. oldu. 2010 yılında da bu önemli araştırmadaki başarısını sürdüren Türk Telekom 1,7 Milyar dolarlık marka değeri ile ikinci kez 1. oldu.
TÜRK TELEKOM’UN 5 YILDA KATTIĞI YENİLİKLER:
• Invitel International satın alma anlaşması: Sahip olduğu 27.000 km optik fiber optik ağ ile Orta ve Güneydoğu Avrupa’nın önde gelen bağımsız toptan data ve kapasite sağlayıcı şirketleri arasında yer alan Invitel International’ın satın alınmasına ilişkin anlaşma, Türkiye’nin Ortadoğu ile Avrupa arasında karadan ses ve data köprüsü haline gelmesi açısından önem taşıyor.