YASA ÇIKARDILAR
Son yıllarda Avustralya, Fransa ve Almanya gibi birçok ülkede dijital telif yasaları hayata geçirildi. Google ve Meta'nın (Facebook, Instagram ve WhatsApp'ın tepe şirketi) platformları üzerinden kullanıcılara sundukları içeriklerin karşılığı olarak yayıncılara ödeme yapması zorunluluğu doğdu. En son Kanada hükümeti ve Google arasında anlaşma yapıldı. Türkiye'de ise Dijital Telif Yasası'nın henüz hayata geçmemiş olması nedeniyle Google başta olmak üzere arama motorları ve sosyal platformlar yayıncılara telif ödemesi yapmıyor.
LİSANS ANLAŞMASI
Dijital Telif Yasası'nda Google başta olmak üzere dijital platformların "telif/lisans ücreti" ödemesi kriterinin yer alması planlanıyor. Böylece, bir gazetenin internet sitesindeki haber, internet arama motorundan görüntülenecekse, internet arama motorunu işleten firmanın ilgili gazeteyle bir lisans anlaşması yapması gerekecek. Lisans ücreti uygulamasını dikkate almayan platformlara para cezaları ve bu fiillerin tekrarlanması halinde "faaliyetleri askıya alma" dahil pek çok yaptırım uygulanacak.
Uzmanlar, bu konuda Avrupa Birliği (AB) Telif Hakları Direktifi'nin 15 ve 17'nci maddelerine dikkat çekiyor. 15'inci madde Google, Facebook, Twitter gibi platformların online haber içeriklerine ilişkin "snippet" denilen haber özetlerine yer vermeleri halinde haber kaynağı olan yayıncılara lisans ücreti ödenmesini öngörüyor. 17'nci madde ise; Instagram, YouTube, Vimeo gibi platformların kullanıcılar tarafından sitelerine yüklenen içeriklerden (telif hukuku bağlamında) bizzat sorumlu olmaları ve bu içeriklerde yer alan eser için lisans alması öngörülüyor.
AVRUPA'DA PARA ÖDEMEYE BAŞLADI
Reklam gelirleri Google gibi dijital platformların eline geçince 2013'te İspanya, 2014'te Almanya çeşitli düzenlemeler yaptı ama bu girişimler sonuçsuz kaldı. Google News (Haberler) uygulamasında çıkan linkler için İspanya telif ödemesi zorunluluğu getirince Google önce bu hizmeti askıya aldı. Ancak Avrupa Birliği'nde tüm reklam gelirlerinin yüzde 80'inin Google'ın eline geçmesi üzerine daha kapsamlı bir düzenleme yaptı.
AB, 2019 yılında yeni telif hakkı yasasını çıkararak, Google gibi arama motorlarının haber içeriğine bağlantı vermesi ve önizlemeler kullanması durumunda, yayıncılara telif hakkı doğduğunu güvence altına aldı. Bunun üzerine Google İspanya'da geri adım attı. Fransa'da hem ciddi para cezası gündeme gelince hem de Rekabet Kurumu, Google'ın medya kuruluşlarına platformunda kullandığı haber içerikleri için ödeme yapmasına hükmedince masaya oturdu. O tarihte Avustralya da Google'ın gazete ve basın kuruluşlarına internet üzerinden yayınladığı haber içeriklerine tazminat ödemesi için düzenleme yapacağını duyurdu.