Türkiye'nin en iyi haber sitesi

İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike

  • 1
  • 11
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike

İzmir Metrosu'nda bu ay sonunda açılacak iki istasyon için, 2012'de ODTÜ'nün hazırladığı rapora Egeli Sabah ulaştı. Bomba etkisi yaratacak raporda, tünelin ölümcül tehlikelerine vurgu yapıldı.

İzmir Büyükşehir Belediyesi, 2005 yılında yapımına başladığı Üçyol - Üçkuyular Metrosu'nda hat üzerinde kalan son iki istasyonu Temmuz ayı sonunda açmaya hazırlanırken Egeli Sabah; İzmirspor ve Hatay İstasyonları ile hattın tamamının ray döşeme işlerini alan yüklenici ÖZTAŞ firmasının Ortadoğu Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü'ne hazırlattığı rapora ulaştı.

ERTAN GÜRCANER

  • 2
  • 11
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike

Bu güne kadar kamuoyuna açıklanmayan ve İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından sır gibi saklanan rapor, önümüzdeki günlerde vatandaşların kullanımına açılması öngörülen tünelde, İzmirlileri bekleyen ölümcül tehlikeleri gözler önüne serdi.

Her bir satırı tüyleri diken diken eden rapor, tünellerin yapımına olanak tanıyan hesaplamaların hatalı yapıldığını, proje çizilirken su basıncı ve depremselliğin göz ardı edildiğini ortaya koydu.

  • 3
  • 11
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike

TÜNEL 2 KEZ YIRTILDI

Bunun sonucu olarak da önce 3 Mayıs 2011'de, ardından da 18 Temmuz 2012'de, art arda iki kez metro tünelinde yırtılma meydana geldi. Tünelin Poligon ve Fahrettin Altay istasyonları arasındaki bölümünde, rayların döşeneceği taban kısmı, su basıncı hesaplanmadan yapıldığı için alttan gelen baskıya dayanamadı ve kırıldı. 140 santim kabaran tabanın altında yer alan ve bu tür inşaatlarda, betonarme yapıyı sudan korumak için imal edilen ve 'tecrit' adı verilen yapı yırtılınca tünelin Poligon ve Fahrettin Altay istasyonları arasındaki bölümü sularla kaplandı.

  • 4
  • 11
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike

Tüneli adeta dereye döndüren su kitlesi, pompalarla tünel dışına güçlükle atılabildi. Yaşananlar kamuoyundan gizlenirken metronun açılışının bu güne kadar defalarca ertelenmesinin altında yatan gerçek de böylece Egeli Sabah tarafından gün ışığına çıkarılmış oldu.

Yüklenici ÖZTAŞ firması ile Büyükşehir arasında yapılan yazışmalar, metro tünelinde meydana gelen yırtılmanın 'ben geliyorum' dediğini fakat Büyükşehir'in bu uyarıları dikkate almadığını gözler önüne serdi.

  • 5
  • 11
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike

Büyükşehir, yüklenici firmanın çeşitli tarihlerde defalarca yaptığı uyarılarına kulak asmayınca ÖZTAŞ, yaşananlardan sonra İzmir Metrosu'nda meydana gelen ve gelebilecek olan mevcut hasarlarla ilgili ODTÜ İnşaat Mühendisliği Bölümü'ne rapor hazırlattı.

  • 6
  • 11
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike

KOCAOĞLU TOPLANTIYA KATILMADI

İçeriği ve yapılan tespitler bakımından kelimenin tam anlamıyla felaket habercisi niteliğindeki rapor, can güvenliği açısından hayati önem taşıdığı için raporu hazırlayan Doç. Dr. Erdem Canbay, tünelle ilgili çekincelerini ifade etmek için 5 Haziran 2012'de İzmir'e geldi.

Fakat randevu verilen toplantıya ne İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, ne de o dönem Genel Sekreterlik görevine vekalet eden Raylı Sistemlerden Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Raif Canbek katılmadı. Bunun üzerine Canbay, görüşlerini kaleme aldı. ÖZTAŞ Genel Müdürü Ahmet Öztek de bir üst yazı ile Canbay'ın konuya ilişkin görüşlerini İzmir 18. Noteri kanalıyla 6 Haziran 2012'de, Kocaoğlu'na, Raylı Sistem Daire Başkanlığı'na ve müşavir firma STFA-Semaly S.A.O.G'ye gönderdi.

  • 7
  • 11
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike
İzmir Metrosu'nda ölümcül tehlike

Görüş yazısında Müşavir firma STFASEMALY tarafından tarafsız Hollandalı DHV firmasına hazırlatılan raporun sadece hidrojeolojik olarak hasarlara odaklandığına dikkat çeken Canbay, raporda statik ve betonarme açısından durumun göz ardı edildiğini iddia etti.

BİZE ULAŞIN