The Day'in haberinde, Türk pilotların naaşlarının nasıl bulunup çıkarıldığına ilişkin ayrıntılar yer aldı. Ballard Türkiye'ye 3 Temmuz'da geldi ve bir Türk savaş gemisi aracılığıyla, daha önceden bazı test araştırmaları yapmak üzere Türkiye-Suriye karasuları sınırına giden Nautilus'a götürüldü. Türk savaş gemisindeki yolculuk sırasında Ballard'a Türk uçağının düşürülmesine ve enkazın bulunmasına ilişkin o güne kadar yapılan çalışmalar konusunda ayrıntılı bilgi verildi. İki gemi önce Suriye karasuları sınırında buluştu, ardından da Türk savaş gemisi ve Nautilus'a birlikte, jetin en son görüldüğü yere gitti. Daha önce sonar sistemleri ile yapılan araştırmalarda uçağın enkazının bulunabileceği sekiz alan belirlenmişti. Nautilus'un araştırmaya başladığı ilk alanda ortaya çıkan, bir gemi konteynırı oldu. Ardından ikinci alana geçildi. İkinci alan, arama kurtarma çalışmalarına katılan Türk helikopterlerinin bir yakıt sızıntısı belirlediği yerdi. 3 Temmuz gecesi ve 4 Temmuz'da bu ikinci alanın araştırılmasında uçağın ilk parçalarına ulaşıldı ve bunların görüntüleri alındı. Araştırmada yüzlerce enkaz parçası belirlendi ve bunların bazıları çıkarıldı. Ayrıca iki pilotun, deniz dibinde yatan naaşları da belirlendi. “ASANSÖR' KULLANILDI ... Pilotların naaşlarının su yüzüne çıkarılması için Nautilus'un ekibinin 'asansör' olarak adlandırdığı, daha önce deniz dibinden bilimsel örnekler ve arkeolojik parçalar çıkarmakta kullanılan aracın kullanılmasına karar verildi. Nautilus'un bağlı olduğu Okyanus Araştırma Vakfı'nın dün yaptığı açıklamaya göre, 'asansör' olarak adlandırılan araç, 'etrafı alüminyumla çevrili, dibinde ağ olan bir sepet. Üstünde yüzebilmesini sağlayan cam küreler bulunuyor ve denizin dibine inmesi de çelik ağırlıklarla sağlanıyor. Alet, deniz dibine indirildiğinde, uzaktan hedefe doğru yönlendiriliyor'. Asansör, ilk olarak 350 metre dibe indirilerek, Hava Pilot Teğmen Hasan Hüseyin Aksoy'un naaşına ulaştı. Ardından Nautilus'ta bulunan Argus ve Hercules adlı araştırma gereçleri dibe indirildi. Hercules'i Nautilus'tan uzaktan kumanda ile yönlendiren uzmanlar araçtaki iki kol aracılığıyla Teğmen Aksoy'un naaşını, asansör üzerindeki sepete yerleştirdi. Ardından asansördeki çelik ağırlıklar çıkarılarak, naaşın, su yüzüne çıkarılması sağlandı. Daha sonra ise naaş Nautilus'a alınarak askeri tören yapıldı. Ardından da Türk savaş gemisine Teğmen Aksoy'un naaşı götürüldü. Akabinde asansörün üzerine çelik ağırlıklar tekrar takılarak, bu kez Hava Pilot Yüzbaşı Gökhan Ertan'ın naaşına yönlendirildi. Yüzbaşı'nın naaşı da benzer şekilde su yüzüne çıkarılıp, önce Nautilus'a, törenin ardından da Türk gemisine alındı. Ardından da Ballard karaya çıkarak Türk yetkilileri yapılan işlemler konusunda bilgilendirdi ve 6 Temmuz'da ABD'ye döndü. HALEN ÇIKARILAMAYAN PARÇALAR VAR .... Genelkurmay Başkanlığı'nın dün yaptığı açıklamada, Türk uçağının enkazını ve pilotları bulan Nautilus'un arızalanmasından ötürü geri döndüğü ve denizin dibinde halen çıkarılamayan parçalar olduğu belirtildi. Genelkurmay, kalan parçaların çıkarılması için yeni yöntemler arayışına gidildiğini ifade etti. Açıklamanın ilgili bölümünde şöyle denildi: 'Nautilus araştırma gemisinin, kamera sistemindeki arıza nedeniyle bölgeden ayrılması üzerine, deniz dibinde tespit edilen ve halen çıkarılamayan parçaların denizden çıkarılması için yeni imkânların araştırılmasına başlanmıştır.'