Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Dünden bugüne İETT otobüsleri

Dünden bugüne İETT otobüsleri

İstanbul araştırmacısı AKIN KURTOĞLU, kuruluşundan günümüze kadar kullanılmış ve halen kullanılmakta olan İETT otobüslerini tek bir çalışmada topladı.

Dünden bugüne İETT otobüsleri

Kökleri 19. yüzyılın son çeyreğine dek uzanan İETT İşletmeleri, 87 yıldan beri kesintisiz şekilde vermekte olduğu "otobüs" hizmetiyle kentiçi ulaşım yükünün önemli bir bölümünü omuzlamakta ve İstanbulluları kar, yağmur, çamur demeden gidecekleri yere nakletmeye gayret etmektedir. Âşinâ olduğumuz belediye arabalarının geçmişten günümüze kadar süregelen tarihini kısa atıflarla okumak ve öğrenmek isterseniz, işte buyurun "Dünden Bugüne İETT Otobüsleri":

Dünden bugüne İETT otobüsleri

İLK OTOBÜSLER 1927'DE GELDİ

1871 yılının 31 Temmuz'undan itibaren atlı, 1913'ün yaz aylarından itibarense elektrikli tramvaylarla tanışan İstanbullular, raylı sistem işletilmesine teknik anlamda müsait olmayan semtler arasında çalıştırılmak üzere satın alınan lâstik tekerlekli araçlara, yani "otobüs"lere ilk defa 1927 yılının Eylül ayında merhaba dedi.

Dünden bugüne İETT otobüsleri

İLK OTOBÜS HATTI BEYAZIT - ESKİPOSTANE ARASI

Tramvay İdaresi tarafından satın alınan Renault-Scémia marka tahta kasalı 4 otobüs, 21 Ekim 1927 gününden itibaren "Beyazıt Meydanı-Bakırcılar-Fuatpaşa-Mercan-Sultanhamam-Yenicami Eski Postane" arasında hizmet vermeye başladı. Bu mesafeyi kestirmeden ve yalnızca 15 dakika zarfında inip-çıkan otobüsler, halk tarafından çok tutuldu.

Dünden bugüne İETT otobüsleri

1931'DE TAKSİM-BEŞİKTAŞ HATTI AÇILDI

14 Ağustos 1928 tarihinden itibaren hat daha ileriye, Karaköy'e kadar uzatıldı. Böylelikle İstanbul'un otobüsleri ilk kez köprü atlamaya başladılar. Bir süre sonra ilk hattımızın biraz daha yukarıya, Beyoğlu üzerinden Taksim meydanına kadar işletilmesi kararlaştırıldı. 1929 senesi içinde artık "Beyazıt-Taksim" arasında günboyu servis yapılmaktaydı. Hat, 1931'den itibaren "Taksim-Beşiktaş" şeklinde çalışır hale getirildi.

Dünden bugüne İETT otobüsleri

PARÇA YOKLUĞUNDAN OTOBÜSLER ÇALIŞTIRILMADI

İkinci Dünya Savaşı yıllarında yedek parça yokluğu nedeniyle Renaultlar hizmetdışı bırakılınca, İstanbul kısa bir süre otobüssüz kaldı ve kentiçi ulaşım yine eskiden olduğu gibi tramvaylarla sağlanmaya çalışıldı.

Dünden bugüne İETT otobüsleri

KAMYON SATIN ALIP OTOBÜSE ÇEVİRDİK

Savaş nedeniyle hemen hiçbir dış üretici Türkiye'ye otobüs satmadığı, daha doğrusu satamadığı için, İdare bu tıkanıklığı aşmak için bir araçözüm buldu. "Kamyon şasileri"nin üzerine otobüs imal edilecekti. Bu amaçla İsveç'ten 15 adet kamyon satın alındı ve kasaları çıkartılarak yürür aksamları üzerine Elmadağ Belediye atölyesinde yolcu kabini giydirilmeye başlandı.

BİZE ULAŞIN