İstanbul Yeni Havalimanı'nın hava trafik kontrol kulesi için dünya devi tasarımcılar yarışıyor. Cengiz-MAPA-Limak-Kolin-Kalyon Ortak Girişim Grubu (İGA) tarafından yapılan havalimanının hava trafik kontrol kulesi için dünyanın önde gelen tasarımcılarını davet edildi. Tasarım yarışmasına Zaha Hadid, Moshe Safdie,Grimsaw-Nordic, Massimiliano Fuksas,Pininfarina-Aekom, RMJM Architects gibi tasarım dünyasının çok önemli isimleri hazırladıkları projelerle katıldı. 5 bin metrekare inşaat alanına sahip, 95 metre yükseklikte yapılması planlanan yeni hava trafik kontrol kulesi için şu tasarımlar yarışıyor: Zaha Hadid (Semazen dönüşü konsepti) Moshe Safdie (Osmanlı geometrik desenleri konsepti) Massimiliano Fuksas (Minare konsepti) Pininfarina-Aekom (Lale çiçeği konsepti) RMJM Architects (İstanbul'un martıları konsepti) Grimsaw-Nordic ise terminal binası ve genel havaalanı tasarımıyla bütünlük sağlayacak bir konsept hazırladı. Üçüncü Havalimanı için Cumhuriyet tarihinin en büyük proje finansman kredisine imza atıldı. Kredinin maliyeti Euribor artı 4.75 olarak belirlendi. Haber: Dilek Güngör İstanbul'a yapılacak Üçüncü Havalimanı'nın 6 milyar euroya mal olacak ilk etabı için altı bankadan sağlanan 4.5 milyar euroluk kredi anlaşması dün imzalandı. Cumhuriyet tarihinin en büyük proje finansmanı olan kredi, aynı zamanda Türk hukuk sistemine göre düzenlenen ilk anlaşma olma özelliğini taşıyor. Türkiye'de proje finansman sözleşmeleri İngiliz hukukuna göre yapılıyor. Dünkü imzanın ardından bundan sonra Türk hukukuna göre düzenlenen sözleşmelerin artması bekleniyor. Bankaların uluslararası tahkimin yanında Türkiye'de de bu yola başvurmaları hukuki zemin kazanıyor. MALİYET EURIBOR+4.75 4 yıl anapara ödemesiz, toplam 16 yıl vadeli finansman paketine, Ziraat Bankası 1.5 milyar euro, Halkbank ve Vakıfbank 1'er milyar euro, Denizbank 500 milyon euro ve Garanti Bankası ile Finansbank da 300'er milyon euroyla katıldı. Kredinin maliyeti euribor+4.75 olarak belirlendi. 12 yıl boyunca toplam faiz ödemesinin 2.7 milyar euroyu bulabileceği belirtiliyor DEUTSCHE SENEYE KAPIYI ÇALAR MI? Yüzde 75'i kamu, yüzde 25'i özel bankaların oluşturduğu konsorsiyuma merkezi yurtdışında bulunan yabancıların da dahil olmak istediği fakat zaman kaybı olmaması için imzaların atıldığı belirtildi. Bankacılar, havalimanı inşaatının tamamlanmasının ardından yabancı bankaların konsorsiyuma girebileceği ve refinansman anlaşması yapılabileceği mesajını verdi. Bunun örneği Gebze-İzmir otoyol projesinde yaşanmıştı. Deutsche Bank'ın katılımıyla oluşturulan refinansman paketiyle vade 7'den 15 yıla yükseltilmişti. Projenin ilk etabı yılda 90 milyon yolcu kapasiteli terminal binası ve üç kuzey-güney pisti yatırımlarını içeriyor. İlk etap hizmete girince şu an hiçbir yerde olmayan şekilde havalimanına aynı anda iki uçak iniş yapabilecek.