"Hepimizi en çok şaşırtan jenerasyon hangisi oldu?" diye sorsam eminim tek bir ağızdan "Z jenerasyonu" dersiniz... 1996-2012 yılları arasında doğan ve şu anda yavaş yavaş iş hayatına adım atan bu jenerasyon tarihin gelmiş geçmiş en kafası karışık jenerasyonu olabilir... Bu jenerasyon bir yandan başvuru yapmayı planladıkları iş yerlerinin karbon emisyonunu kontrol edecek hatta doğaya sahip çıkmayan şirketlerde çalışmak istemeyecek kadar bilinçli bir yandan da saplantılı bir şekilde hızlı moda markalarına bağımlı...
İşin en kötü yanı yapılan çeşitli üniversite araştırmalarında ya da kamuoyu yoklamalarında "Doğaya zarar verdiğini düşündüğünüz ancak tasarımlarını beğendiğiniz bir markadan alışveriş yapar mısınız?" sorusuna Z jenerasyonu dörtte üç oranında "Asla öyle bir markadan alışveriş yapmam" cevabını veriyor. Bu akademik saptamaya rağmen Z jenerasyonun neredeyse tüm üyeleri delice hızlı moda markalarından alışveriş yaparak doğaya zarar veriyor.
Durum öyle bir halde ki bu söylediği farklı yaptığı farklı jenerasyon tüketim alışkanlıkları konusunda çeşitli yepyeni araştırmalar yapılmasına neden oluyor. Geçtiğimiz günlerde vintage satış platformu Z jenerasyonu hakkında yaptığı son araştırmayı yayınladı. Aslına bakarsanız Z jenerasyonunun yüzde 65'i gerçekten de daha uzun süre giyebileceği ve daha kaliteli ürünler satın almak istediklerini söylüyor. Ancak iş uygulamaya gelince üçte biri kendisini hızlı moda markalarına bağımlı olarak tarif ediyor. Ve 5'te 2'si aldıkları kıyafetleri sadece bir kez giymekten hoşlandığını söylüyor. İngiliz Sheffield Hallam Üniversitesi tarafından yapılan son araştırmaya göre de genç İngilizlerin yüzde 90'ı hızlı moda markalarından alışveriş yapmayı ve bu şekilde trendleri daha yakından takip ettiklerini söylüyor. Araştırmaya katılanların ancak yüzde 16'lık kesimi tek bir sürdürülebilir moda markası ismi verebiliyor...
"Peki neden böyle oldu bu jenerasyon?" diye soracak olursanız onun da cevabı basit aslında... Sosyal medya zehirlenmesi kısaca... Instagram ve ardından bizim şu an takip etmekte zorlandığımız TikTok, tek kelimeyle Z jenerasyonunun bir canavara dönüşmesine neden oldu. Çin markası Shein gibi markalar resmen Z jenerasyonunun içinde yatan tüketim canavarının daha da büyümesine neden oldu. Her gün 2 bin ile 10 bin yeni parçayı satışa sokan bu tarz markalar, onların daha da tüketim meraklısı olmasının önünü açtı.
Pazar araştırma şirketi Mintel, "Z jenerasyonu çoktan moda tüketimi konusunda kendisinden önceki jenerasyonları geçmiş durumda. Neredeyse satın aldıkları her moda parçası hızlı bir şekilde çöpe gidiyor. 16-19 yaş aralığındaki gençlerin yüzde 64'ü asla giymedikleri parçalar satın aldıklarını itiraf ediyor. Ve parçaların neredeyse hiçbirinin doğayı korumayı amaç edinen markalardan olmadığını söylüyor" yorumunda bulunuyor. Amerikan araştırma şirketi McKinsey de Z jenerasyonuna mensup olan bireylerin yüzde 42'sinin sürdürülebilirlik kavramını tanımlamakta bile zorladığını belirtiyor. McKinsey konu hakkındaki yorumlarını şöyle sürdürüyor, "Tabii ki genç kesimin ucuz markalara olan bağımlılığındaki en büyük nedenlerden biri ekonomik. Bunu kimse yadsıyamaz... Ancak az almak gibi bir takıntıları asla yok. Ya da aldıklarını düzenli bir şekilde kullanmak gibi bir beklentileri de yok. Tüm dünyada tüketiciler yapılan araştırmalara göre 2000 yılındakine göre yüzde 60 daha fazla ürün satın alıyor. Yani satın alma dürtüsünün öncelikli olarak düzeltilmesi gerekiyor" yorumunda bulunuyor. Tüketici eğilimleri üzerinde uzmanlaşmış olan psikolog Kate Nightingale, "Karşımızdaki jenerasyon kendilerinden önceki nesillerden çok daha fazla veriyle karşı karşıya... Çok fazla manipüle ediliyorlar. Zaten karar verme konusunda sorunları var. Bu da onların dürtüsel alışveriş eğilimlerini artırıyor. Sürekli olarak sosyal medyadalar ve orada gördükleri her şeyi satın almak istiyorlar" diye konuşuyor. İşin kötüsü Z jenerasyonu bu şekilde alışveriş yapmaya devam ederse yarattıkları çöp dağlarıyla dünyanın baş edebilmesi mümkün görünmüyor.
DOĞAR DOĞMAZ ELLERİNDE İPAD VARDI
Nasıl bir kuşak peki Z kuşağı? Doğar doğmaz eline iPad verilen çocuklardan oluşan bu kuşak için 'sanal alem' olmazsa olmaz. Ve bu jenerasyonun marka bağımlılığı, aidiyeti, merakı kesinlikle yok. İngiliz Guardian gazetesi, lüks tüketim meraklısı Y Kuşağı'nın (1980-2000 yılları arasında doğmuş olanlar) ardından gelen Z Kuşağı (2000'lerden sonra doğanlar) ile birlikte moda dünyasının tamamen farklı bir alana kaydığını yazmıştı bundan birkaç ay evvel... Teknolojinin içine doğan, bilgi alma konusunda doyumsuz olan Z Kuşağı için tasarım ve lüks markalar diğer jenerasyonlar kadar önem taşımıyor. Bir de buna ekonomik krizler eklenince bu jenerasyon çareyi ucuz ve kendisini trendi gösterecek ürünlere eğilim gösteriyor.
Modakazanı
GÜLDEN GELEN ŞİFA
Genç kadın girişimci Gülce Altıntaş tarafından 2019 senesinde kurulan Rose&Cure markası, organik saf gül suyunu tüketicisine sunuyor. Markanın çatısı altında saf gül suyu, saf gül mayası ve saf gül yağının yanı sıra, Rose Infusion (anti-aging ve aydınlatıcı kompleks), Glowy Complexion (yoğun nemlendirici ve pürüzsüzleştirici ışıltı serumu), Roses & Peptides (yenileyici ve yapılandırıcı gece kremi) Hydra Rose (nemlendirici ve canlandırıcı bakım kremi) ile Rose & Clay arındırıcı gibi gülün farklı formları ile üretilen dermokozmetik ürünler de yer alıyor.
10'UNCU YILA ÖZEL DEFİLE
Moda tasarımcısı Cihan Nacar, mesleğindeki 10'uncu yılını geçtiğimiz günlerde düzenlediği görkemli bir defileyle kutladı. JW Marriott Hotel Marmara Sea'de gerçekleşen defileye 120 kişilik dev bir orkestra da eşlik etti. 10'larca look'u tanıtıldığı defilede 19'uncu yüzyıldan ilham alan bir sanat bakış açısı da dikkat çekti.
YENİ KOLEKSİYONLA İHTİŞAMA DAVET
Renklerin heyecan verici düeti ile davet şıklığına Özgür Masur dokunuşu... Büyüleyici bir atmosfer yaratan Özgür Masur for IPEKYOL ilkbahar-yaz 2023 Koleksiyonu, yeni sezonda tutkuyu simgeleyen renk paleti ve modern silüetleri ile çarpıcı bir güzellik portresine imza atıyor. Zarafeti ön planda tutan koleksiyon, markanın kadınını dönemler arasında keşif turuna çıkaran ışıltılı ve romantik bir seçki sunuyor.
BİR YAZ GECESİ RÜYASI
Türkiye'nin kadın modasında öncü markası adL, yeni adL Night Zoom x Mert Aslan İlkbahar - Yaz 2023 koleksiyonunu Four Seasons Hotel Bosphorus'ta özel bir defileyle tanıttı. Ünlü stil danışmanı Mert Aslan'ın hazırladığı yeni adL Night Zoom x Mert Aslan İlkbahar - Yaz 2023 koleksiyonu "Bir Yaz Gecesi Rüyası"nın bu özel daveti Zehra Işık ve Mert Aslan ev sahipliğinde gerçekleşti. Koleksiyon aynı ismi gibi buram buram yaz, neşe ve ihtişam taşıyor.
BRONZ VE IŞILTILI BİR CiLT
Vi'Avior, iddialı cilt bakımı ürünleri ile sektöre hızlı bir giriş yaptı. Sirius Glutatyonlu Krem ile pürüzsüz, genç ve canlı bir cilt vaad ederken yaz için çıkardığı ürünler de oldukça iddialı. 50 faktörlü güneş koruyucu, bronzlaştırıcı vücut yağı ve tene ışıl ışıl parlaklık veren nemlendirici etkili kremi ile yazın vazgeçilmez üçlüsü olacak
ÇANTALARDA YAZ TRENDİ
Sezonun tüm trendlerini içeren ve farklı tarzlara hitap eden modellerden oluşan Derimod ayakkabı çanta koleksiyonları yanı sıra ultra light yazlık derilerden yapılmış çok özel deri ceketler yeni sezonda yine vazgeçilmez oluyor. İlkbaharın verdiği enerjiyle tasarlanan ve baharın içindeki renk paletini tasarımlara yansıtan Derimod ayakkabı koleksiyonu günün ilk saatlerinden başlayarak, gece sonuna kadar size eşlik ediyor.