25 yaş ve üzeri araç sahiplerini ilgilendiren hurda teşviki ile ilgili yeni gelişmeler yakından takip ediliyor. Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne (TBMM) sunulan kanun teklifi kapsamında, 2000 model ve daha eski araç sahiplerine bir defaya mahsus sıfır araç alımında ÖTV indirimi sağlanması planlanıyor. Bu düzenleme ile çevreyi koruma ve trafikte güvenliği artırma hedefleniyor. Peki; Hurda teşviki ÖTV indirimi kapsamına hangi araçlar giriyor, Meclis'ten geçti mi? İşte, detaylar.
HURDA TEŞVİKİ MECLİS'E SUNULDU!
25 yaş ve üstü araçların yenilenerek ekonomiye kazandırılması amaçlanan teklifte aracını dönüşüme verenlere bir defalığa mahsus olmak üzere Türkiye'de üretilmiş olmak kaydıyla alacakları yeni araçlar için Özel Tüketim Vergisi'nden muaf tutulması talep edildi.
Uygulama için söz konusu yasa teklifinin TBMM'de kabul edilmesi ve Resmi Gazete'de yayımlanması gerekiyor. Meclis'in bu yönde bir karar adım atmayacağı henüz bilinmiyor.
YASA 3 MİLYONDAN FAZLA ARACI KAPSIYOR
TBMM'ye sunulan hurda teşviki teklifi, 2000 model ve daha eski araç sahiplerine önemli bir fırsat sunuyor. Eğer teklif kabul edilirse, vatandaşlar eski araçlarını hurdaya çıkararak, ÖTV ödemeden sıfır kilometre araç sahibi olabilecek. 25 yaş üstü araç sahiplerini ilgilendiren düzenleme, 3 milyondan fazla kişiyi kapsıyor.
Teşvik, araç sahiplerine sadece bir kereye mahsus hak tanıyor. Bu teklif, hem trafikteki yaşlı araçların azaltılmasını hem de çevre dostu ve güvenli araçların yaygınlaşmasını hedefliyor.
12 MODEL YASA KAPSAMINA GİRİYOR
Yeni yasa teklifi, hurdaya çıkarılan 25 yaş ve üzeri araçlar karşılığında ÖTV muafiyeti ile yeni araç alımını teşvik ediyor.
Bu teşvik kapsamında, yerlilik oranı yüzde 40 ve üzerinde olan araçlar dikkate alınacak. Teklif olduğu gibi yasalaştığı takdirde 6 farklı markanın 12 modeli kapsam dahiline giriyor.
Bu modeller: Togg T10X, Toyota CH-R, Hyundai Bayon, Hyundai i20, Hyundai i10, Ford Tourneo Custom, Ford E-Transit, Ford Transit, Fiat Fiorino, Fiat Egea Cross, Fiat Egea ve VW Transporter.
7 YILDA 519 BİN ARAÇ DÖNÜŞTÜRÜLDÜ
Hurda teşviki Türkiye'de ilk kez 2003'te uygulanmıştı. 4 Ekim 2010'da ise ikinci hurda teşviki uygulaması hayata geçirildi. Ardından ise son teşvik 2017, 2018 ve 2019'da yürürlükte kaldı. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı'nın verilerine göre, 2012 ile 2019 yılları arasında uygulanan teşvik düzenlemesiyle 7 yılda toplam 519 bin 867 araç geri dönüştürüldü.
BAKAN KACIR'DAN YENİ AÇIKLAMA
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır da konuyla ilgili bugün yeni bir açıklama yaptı ve yerli üretim vurgusunda bulundu.
Bakan Kacır'ın açıklaması şu şekilde;
Hurda teşviki dönem dönem uygulandı. Araç envanterinin yenilenmesi için faydalar sağlandı. Teşvik kısmı vergisel bir durum. Bu tür adımlarda yerli üretimi destekleyici perspektifin olmasını istiyoruz. Yerli üreticinin yanında durarak hareket edilmesi çok önemli. Teşvik planı var mı zamanlaması nasıl olur Hazine ve Maliye Bakanlığımızın duyurması daha doğru olur.
2025 HURDA TEŞVİKİ DÜZENLEMESİ DETAYLARI
Yasa çıktığında, elinde hurda aracı olan vatandaş, 300 bin ila 800 bin TL arasında ÖTV indiriminden faydalanacak.
Örneğin, 2 milyon TL'lik 1600 cm3 motor hacmini aşmayan, ÖTV dilimi yüzde 80'e giren bir otomobilde 772 bin kazanç sağlayacak.
TALEP PATLADI
Oto sanayide faaliyet gösteren bir ustanın verdiği bilgilere göre son dönemde özellikle çalışmayan hurda arabalara da talep patladı.
Usta, "Burada 80 model Murat 131 vardı. Araç yürümüyor. Sahibi 50 bin TL'ye satmak istedi. Bir yıldır satılmıyordu. Yeni model hurda da olsa parçası için satılır ancak eski modellerin parçaları çok talep görmüyor. Hurda teşviki konuşulmaya başlayınca arabanın alıcıları çıktı. Açık artırma gibi fiyatı bir anda 150 bine fırladı" dedi.
Vatandaşların hurda arayışının hızlandığını anlatan usta, "İnsanlar 50-100 bin TL'ye hurda aracı almak istiyor. Yasa çıkınca da bunu verip ÖTV indiriminden faydalanarak sıfır araç almayı hedefliyor" ifadelerini kullandı.