Eylül ayı başında Berlin'de düzenlenen Avrupa'nın en büyük tüketici elektroniği fuarı IFA'da en büyük hollerden birisinde yer alan Panasonic'in son tüketiciye hitap eden ürünlerini görme fırsatım olmuştu. Ses sistemlerinden televizyona, fotoğraf makinelerinden çamaşır makinesine geniş bir yelpazede tüketicinin karşısına çıkan Panasonic, akıllı telefon ve tablet konusunda treni kaçırmış gibi görünüyordu. Geçtiğimiz günlerde Panasonic Türkiye Genel Müdürü Ahmet Telatar'ın basın toplantısında verdiği bilgiler sonrasında buzdağının görünmeyen yüzündeki Panasonic'i daha yakından tanıma şansım oldu.
İzlenimlerimi paylaşmadan önce kısaca Japonya ekonomisi ve Panasonic'ten bahsetmekte fayda var.
Japonya ekonomisi
Kardeş ülke Japonya sahip olduğu global markalarla dünyada güvenilir bir imaja sahip. Otomotivden elektroniğe kadar size bir çırpıda onlarca Japon markası sayabilirim. Köklü bir şirket kültürüne sahip Japonya'da bir şirketin rüşdünü ispatlaması için en az 30 seneyi devirmesi gerekiyor. Şirketlerin itibarlarını her şeyin üstünde tuttukları Japonya'da dünyadaki mal ve hizmet üretiminin %18'i gerçekleşiyor. Japonya, ABD ve Çin'den sonra dünyanın en büyük üçüncü ekonomisi konumunda.
95 yıllık geçmiş
1918 yılında Japonya'nın Osaka şehrinde kurulan Panasonic'in adı 2008 yılına kadar Matsushita olarak kullanıldı. Panasonic ismi şirketin 1955 yılında ihraç ettiği hoparlörlere verdiği isimdi. Panasonic markasının ilgi görmesi ve şirketin isminin önüne geçmesiyle birçok üründe Panasonic markası kullanıldı. 2008 yılında ise şirket adı ve global markası Panasonic olarak değiştirildi.
Türkiye'nin en büyük 60 şirketine eş değer
Japonya merkezli Panasonic, tüketicilerin zihninde video kamera, kablosuz DECT telefon, televizyon ve kişisel bakım ürünleri ile yer etmiş bir marka. Tüketici elektroniği sınıfındaki ürünleri ile sağlamlık algısına sahip Panasonic, 300 bin çalışana sahip bir dünya markası. 2011 ve 2012 yılında zarar açıklamasına rağmen 2012 yılı itibariyle 100 milyar dolarlık cirosuyla Japonya'nın en büyük 8. şirketi konumunda. Ülkemizin en büyük 60 şirketinin cirosunu toplarsanız ancak bir Panasonic ediyor.
Japonya'nın en büyük şirketlerine buradan göz atabilirsiniz.
Önemli satın almalar
Panasonic yeni stratejisine uygun satın almalarla büyümesini sürdürüyor. Şirket için yakın zamandaki önemli gelişmelerden birisi 2009 yılı sonunda önemli rakiplerinden birisi olan Sanyo'yu satın alması oldu. Panasonic, Sanyo'yu satın aldıktan sonra otel ısıtma ve soğutma sistemleri (VRF) ve elektrikli araçların kullandığı endüstriyel piller konusunda öne çıkan bir marka oldu.
Avrupa'nın en büyük bulut tabanlı güvenlik kamera şirketi cameramanager.com'u Temmuz 2013'te satın alan Panasonic, halihazırda sunduğu güvenlik kamera çözümlerini de genişletmiş oldu.
Beyaz eşya sektöründe de büyümeyi hedefleyen Panasonic, Doğu Avrupa'nın en büyük ev aletleri üreticilerinen Slovenyalı Gorenje'yi yine Temmuz 2013'te satın aldı.

Milyonlarca şarkı arabalarda
Geçtiğimiz Nisan ayında Panasonic'in satın aldığı online müzik şirketi AUPEO, Almanya merkezli ve kişilere özel radyo yayını yapan bir şirket. Panasonic'in araç-içi eğlence sistemleri internet üzerinden AUPEO'nun milyonlarca şarkısına erişebilecek. Sesle kontrol edilebilecek sistemlerde dinlemek istediğiniz şarkı ya da şarkıcıyı söylemeniz, ya da ruh halinizi belirtmeniz yeterli olacak. Panasonic, internete bağlı araçlarda müzik dışında daha birçok yenilik için çalışmalarını sürdürüyor.
Türkiye'ye yatırımlar artıyor
30 yılı aşkın süredir Türkiye'de faaliyet gösteren Panasonic, geçtiğimiz aylarda Türkiye'nin en büyük elektrik anahtarları ve priz üretimi şirketi olan Viko'nun çoğunluk hisselerini almak için 460 milyon dolar ödeyeceğini açıkladı. Panasonic'in bu satın alması rekabet kurumu tarafından onaylanırsa şirketin Türkiye'deki en büyük yatırımı da gerçekleşmiş olacak.
Panasonic, endüstriyel ürünleri ile ilgili operasyonları yürüten Dubai ofisini kapatarak Türkiye'ye taşıdı. Bu değişiklik sonrası Türkiye, Panasonic'in özellikle otomotiv sektörüne dönük çalışmalarında önemli bir merkez olacak.
Avrupa'nın en büyük otomotiv üreticisi ülke konumundaki Türkiye'de üretim yapan Honda ve Toyota'nın araç için navigasyon sistemleri, hız göstergeleri ve çeşitli sensörlerinin üreticisi olan Panasonic, önümüzdeki dönemde Türk otomotiv sektörüne dönük üretimini artırmayı hedefliyor.
Airbus ve Boeing'in tercih ettiği Panasonic'in uçak içi eğlence sistemleri üreten şirketi Avionics, %90'ın üzerinde bir pazar payına sahip. Panasonic, eğlence sistemlerini otomobil, feribot ve otobüslerde de uygulamayı hedefliyor.

Alternatif enerji
Panasonic'in odaklandığı diğer bir alan ise alternatif enerji ve özellikle de güneş enerjisi. Güneş enerji panelleri konusunda oldukça iddialı olan Panasonic, ülkemizde de çeşitli uygulamalar gerçekleştirdi. Burdur'daki bir mermer fabrikası, tüm enerjisini 2.120 adet Panasonic HIT N235 güneş panel modülü ile üretecek. Türkiye'nin en büyük çatı üstü güneş santrali olacak bu sistem 500 kilovatsaat enerji üreterek Mercan Mermer Fabrikası'nın enerji ihtiyacını büyük oranda karşılamış olacak.
Şirket'in iddialı olduğu diğer bir alan ise LED aydınlatma ürünleriyle başta oteller olmak üzere aydınlatma ihtiyacının 7 gün 24 saat sürdüğü sektörlere sunduğu ve enerji maliyetlerini büyük oranda azaltmayı vaat eden çözümleri.
Planlarda 'akıllı telefon' yok
Panasonic hakkında en çok merak edilen konulardan birisi akıllı telefon ve tablet pazarında nasıl bir yol izleyeceği. 2005 yılında çekildiği cep telefonu pazarına 2012 yılında suya karşı dayanıklı akıllı telefon modeli Eluga ile geri dönüş yapan, aynı sene piyasaya sürülen Toughpad tablet serisi sonrasında uzun süredir sesiz kalan bir Panasonic var. Akıllara gelen soru: Panasonic akıllı telefon ve tablet işinden tamamen çekildi mi? Kurumsal çözümlere odaklanan Panasonic'in kurumlara özel Toughpad ve Toughbook çözümleri dışında akıllı telefon işini şimdilik askıya aldığını söyleyebiliriz. Firmanın bu alanda herhangi yatırım planı bulunmuyor. Elinde akıllı telefon ve tablet bilgisayar üretimi için gerekli her türlü üretim yeteneğine sahip Panasonic'in önümüzdeki dönemde yenilikçi cihazlarla tekrar karşımıza çıkması sürpriz olmaz.

Akıllı şehir Fujisawa
Fujisawa SST (Sustainable Smart Town), Panasonic'in yürüttüğü en önemli projelerden birisi. Şirketin Japonya'da gerçekleştirdiği sürdürülebilir akıllı şehir projesi Fujisawa'da sona yaklaşıldı. 2014 Mart'ta yaşamın başlayacağı 1000 konuttan oluşan bu akıllı şehirde evlerin çatısındaki güneş panelleri evin ihtiyacı olan tüm elektriği üretip depolayacak. Tamamen çevre dostu yöntemlerin kullanıldığı bu şehirde elektrik şebekesine bağlantı olmayacak. Bu şehirde sadece düşük elektrik tüketimine sahip akıllı cihazlar kullanılabilecek. Fujisawa'da ulaşım için sadece elektrikli otomobil ve bisikletler kullanılacak. Panasonic dünyada bir ilk olacak bu proje için 11 iş ortağı ile birlikte çalışıyor.
Proje hakkında detaylı bilgiye buradan bulabilirsiniz.
Bilançolar pozitife döndü
Tüketici elektroniğinde özellikle de belli ürünlerde kar marjlarının çok düşmesi sonucu bu alanda şirketlerin zarar etmesi kaçınılmaz. Panasonic de tüketici elektroniği alanında düşen karlılık sonucu yeni bir strateji belirleyip yeniden yapılanma sürecini başlattı.
Yoğun rekabet ve düşük kar marjlarından dolayı tüketici elektroniği yerine kurumsal çözümlere odaklanan Panasonic, tüm faaliyetlerini 4 ana bölüm altında topladı.
Appliances Company (Elektronik Aletler)
Automotive & Industrial Systems Company (Otomotiv ve Endüstriyel Sistemler)
AVC Networks Company (İşitsel Görsel bağlantı ve ağlar)
Eco Solutions Company (Çevre Çözümleri)
4 şirketli sistem dahilinde 49 adet özerk iş bölümü yer alıyor. Her iş bölümünün kendi Ar-Ge, üretim ve satış süreçleri konusunda küresel bir sorumluluğa sahip olduğu sistem, ilk olumlu değişim sinyallerini 2013 2. altı ayında verdi. 2011 ve 2012 yıllarını büyük zararla kapatan Panasonic'in bilançosu tekrar pozitife dönmeyi başardı.
Ülkemizde de yatırımlarını artıran Panasonic'te bundan sonra buzdağının görünen yüzü tüketici elektroniği olmaya devam ederken, buzdağının görünmeyen kısmında kurumsal çözümlerle birçok alanda büyüyen bir Panasonic olacak.