Türkiye'nin en iyi haber sitesi
HASAN GENÇ

Gamification (Oyunlaştırma)

Oyun oynamayı çocukluk döneminde bırakabildiniz mi? Yoksa halen içinizde oyun oynamak isteyen bir çocuk mu var?

Bu yazımda size bağımlılık yaratan bilgisayar oyunlarından veya milyarlarca dolarlık video oyun sektöründen bahsetmeyeceğim. Yazımın konusu son dönemde popüler olan bir kavram olacak.

Gamification olarak adlandırılan ve dilimize oyunlaştırma olarak çevirebileceğimiz bu kavram şirketlerin gözde pazarlama araçlarından birisi olma yolunda hızla ilerliyor.

İlk kez 2002 yılında telaffuz edilen gamification kelimesinin isim babası İngiliz bilgisayar programcısı Nick Pelling oldu.

Gamification'ın oyun olmadığının altını özellikle çizmek gerekiyor. İşin özünde insanlar oyun oynamayı severler mantığı olan oyunlaştırma tekniğinde amaç ciddi bir işin içine oyunlarda kullanılan ve rekabet hissi uyandıran eğlenceli unsurları ekleyerek insanların ilgisini çekebilmek. Ödül, puan tablosu, hikayeleştirme vb. oyun elementlerinin kullanıldığı gamification konusunda ülkemizde de çeşitli workshoplar düzenlenmeye başladı.

Gamification konusunda son dönemde en başarılı bulduğum projenin Foursquare olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Foursquare'i 4 sene önce telefonuma yüklediğimde çok anlamsız bulmuştum. Check-in adı verilen konum bildirimlerini yapmak ve bunun arkadaşlarımız tarafından görülmesi için bir uygulama kullanmaya gerek var mıydı? Sonuçta Facebook'ta aynı şeyi yapıyordu.

New York merkezli Foursquare'ı Facebook'tan farklı kılan özelliği akıllıca geliştirilmiş gamification kurgusu oldu. Yaptığınız check-in'ler sonrası kazanılan rozetler (badge) ve puanlarla arkadaşlarınız arasında tatlı bir rekabet ortamındasınız. Mekânlar için yaptığınız yorumlar, eklediğiniz fotoğraflar ne kadar çok beğenilirse o kadar çok puan kazanıyorsunuz. Bir mekânda Mayor (başkan) olduysanız o mekân artık sizden soruluyor. Bazen Mayor olduğunuz mekân size ikramda bile bulunabiliyor.

Kullanıcılar gamification kurgusu içinde eğlenirken Foursquare için de altın değerindeki içerikleri üretiyorlar. Bu sayede Foursquare büyüyor ve para kazanıyor. Gamification kurgusu olmasaydı, Foursquare'in 5 yıl içinde 45 milyondan fazla kullanıcıya ulaşması çok zor olurdu.

Ürün ve hizmet bombardımanı altındaki tüketicileri kendisine çekmek isteyen markaların yeni silahı olan gamification konusunda çalışmaları devam ediyor. Forbes'un 2013 yılında yaptığı bir araştırmaya göre Forbes Global 2000 listesindeki şirketlerin %70'i gamification'ı önümüzdeki dönemde pazarlama aracı olarak kullanmayı planlıyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.