İstanbul Havalimanı Metro Hattı'nın birinci etabının 34 kilometrelik Kağıthane-Göktürk-İstanbul Havalimanı kısmı pazar günü hizmete giriyor. Hattın işletmeye açılmasıyla İstanbul'un trafik yükü azalarak İstanbul Havalimanı'na ulaşım konforlu hale gelecek.
"MEVCUT ALTYAPILAR OLMASAYDI KİMSE BU ŞEHRE GİREBİLİR MİYDİ?"
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, İstanbul'da yaşanan trafik sorununun şehrin iyi yönetilmemesinden kaynaklandığını belirterek, "Bu yıl 15 milyonun üzerinde turist geldi. Mevcut altyapılar olmasaydı kimse bu şehre girebilir miydi? İstanbul Havalimanı'nın, Avrasya Tüneli'nin, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün olmadığını düşünün. İstanbul kendi kendine yetemediği zaman dışarıdan kimse gelir mi? Bunlar da yeterli değil. Çünkü İstanbul sürekli yatırım ister. Çünkü buradaki hareketliği artırmak lazım. İstanbul iyi yönetilmek ister. Sadece metro yatırımları da değil, birinci şarttır ama İETT ile, taksi ile, minibüsleri ile birbirini tamamlayan sistemler, entegrasyonlar yapmak lazım" diye konuştu.
"NE ÖYLE BİR HEYECAN NE DE ÖYLE BİR DERTLERİ VAR"
Adil Karaismailoğlu, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin (İBB) metro çalışmalarında başarısız bir yönetim sergilediğini belirterek şunları kaydetti:
"Birinci şart, metroların bir an önce bitirilmesi lazım. İstanbul ulaşım ana planı, bize toplamda 1.100 kilometre metro hattı yapılması gerektiğini söylüyor. Şu an İstanbul'da 284 kilometre işletilen metro hattı var. Bunların da tamamı 2019 yerel seçimleri öncesi yapılmıştı. Sabiha Gökçen bağlantısını bitirdik. İstanbul'un metrolarına bu hafta sonu da 34 kilometre daha ekliyoruz. Önümüzdeki ay 6 kilometre daha ekleyeceğiz. Sırf bizim yaptıklarımızı bitirdiğimizde yaklaşık 380 kilometre oluyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin elinde bitirmesi gereken tam 100 kilometre metro hattı var. Ama maalesef öyle bir heyecan da yok, öyle bir dert de yok.
Bize Başakşehir-Kayaşehir arasındaki metro hattını yapmayacaklarını söyleyince biz de burayı devraldık. Devraldığımızda buranın yapım oranı yüzde 5'ti. Başakşehir metrosuna paralel Mahmutbey-Esenyurt metrosu var, onun da ilerleme hızı yüzde 1'di. Onun da güneyinde Bağcılar-Kirazlı-Halkalı'ya bağlayan 9 kilometrelik bir metro hattı var, onun da ilerleme hızı yüzde 5'ti. Başakşehir metrosunu yüzde 5'ten devraldık, bugün bitiriyoruz. Diğer iki metro hattının üzerinden 4 yıl geçti, hiçbir çalışma yok. Yüzde 5'te duruyor. Üzerinden 4 yıl geçti. Ya siz belediyesiniz. Belediyelere de devletimiz bir bütçe veriyor. Bu bütçelerle bu yatırımları yapacaksınız. Bunların içerisinde metrolar var, yollar var. Ama maalesef paralar da ortada yok, iş de ortada yok. Bunun hesabını milletimiz zamanı gelince sandıkta soracaktır."
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak, Türkiye Yüzyılı'nın işaret fişeği kabul edilen Cumhuriyetin 100'üncü yılında da Türkiye'nin dört bir köşesinde eser ve hizmet fırtınasına devam ettiklerini belirten Karaismailoğlu, Türkiye'nin, dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasında yer almasını sağlayacak, Türkiye'yi küresel bir lojistik süper güce dönüştürecek ulaştırma ve altyapı projeleriyle görevlerini kararlılıkla sürdürdüklerini kaydetti.
Karaismailoğlu, İstanbul'da açtıkları her projede millete en doğru hizmeti sunmanın haklı gururunu yaşadıklarını ifade ederek, şu değerlendirmelerde bulundu:
"Tüm projelerimizde sürdürülebilir, çevreci ve erişilebilirlik yaklaşımlarını esas alıyoruz. Bugün erişilebilirlik yaklaşımımızın karşılık bulduğu Kağıthane-Eyüp-İstanbul Havalimanı Metro Hattı'mızda, engelli vatandaşlarımızın bizzat yerinde deneyimlediği projemizde sizlerle bir aradayız. Pazar günü Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın teşrifleri ile Kağıthane-Eyüp-İstanbul Havalimanı Metro Hattı'mızı açacağız. Hemen her projemizin açılışından önce engelli kardeşlerimizle birlikte projelerimizi inceliyor, hizmetimizin herkes için erişilebilir olduğuna emin oluyor, açılışlarımızı da bu gururla gerçekleştiriyoruz. Şimdi yeni bir metro hattımızda yine birlikteyiz. Çünkü bizler, engelli vatandaşlarımızla sürdürdüğümüz gönül ve fikir birlikteliğimizin profesyonel çalışmalarımızı layıkıyla hayata geçirmenin en doğru yolu olduğuna inanıyoruz. Bakanlık olarak öncelikli misyonumuz bütün vatandaşlarımızın hizmetlerimizden eşit olarak yararlanma hakkını teslim etmektir. Bu doğrultuda bütün faaliyetlerimiz insan odaklı eşit hizmet anlayışıyla şekilleniyor."
"TURUNCU MASA HİZMET NOKTASI UYGULAMALARINI HIZLI TREN GARLARINDA BAŞLATTIK"
Adil Karaismailoğlu, Bakanlık olarak engelli ve hareket kabiliyeti kısıtlı vatandaşların önündeki engelleri kaldırmak, hayata katılımlarını teşvik etmek için çok önemli çalışmalar yaptıklarını söyledi.
Farklı ihtiyaçlara sahip tüm vatandaşların, kendilerine uygun tasarlanmış hizmetlere ve erişilebilirlik olanaklarına sahip olması için çalıştıklarını ifade eden Karaismailoğlu, şöyle devam etti:
"Örneğin, engelli vatandaşlarımızın seyahatlerinin planlanmasından bilet alımına, gar ve istasyonlara ulaşımından araçlara binip, rahat ve konforlu seyahat etmelerine ve seyahat sonunda evlerine rahatça dönmelerine yönelik Turuncu Masa Hizmet Noktası uygulamalarını hızlı tren garlarında başlattık. 2022 yılında diğer ulaşım türlerinde de yaygınlaştırdık, herkes için erişilebilir bir ulaşım sistemi oluşturulmasını amaçladık. Hareket kabiliyeti kısıtlı vatandaşlarımızın farklı şehirlerdeki toplu ulaşım araçlarından tek kartla faydalanmasına olanak sağlayan Türkiye Kart uygulamasını da hayata geçirmeye hazırlanıyoruz.
Metro hattımızı, engelli ve hareket kabiliyeti kısıtlı yolcuların herhangi bir engelle karşılaşmadan ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde hayata geçirdik. Projemizle erişilebilir bir hizmeti herkese sunuyoruz. Bu eserimizle ülkemize bir daha 'en'leri ve 'ilk'leri yaşatıyoruz. Türkiye'nin tek seferde ihale ve inşa edilen en uzun metrosundan bahsediyoruz. Hattımızın en kısa sürede hizmete alınabilmesi için Türkiye'de ilk defa bir metro projesinde 10 adet tünel açma makinasını aynı anda kullandık."
"AKILLI TÜNEL KONSEPTİNİ DÜNYA METROLARINDA İLK DEFA BU PROJEDE HAYATA GEÇİRDİK"
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, metro hattı yapımında gerçekleştirilen çalışmalar hakkında bilgi verirken, saatte 120 kilometre hız ile Türkiye'nin en hızlı metro araçlarının da bu hatta kullanılacağını bildirdi.
72 metre ile Türkiye'nin en derin metro istasyonu olan Gayrettepe İstasyonu'nu da bu proje kapsamında inşa ettiklerini belirten Karaismailoğlu, şunları kaydetti
"Akıllı tünel konseptini dünya metrolarında ilk defa bu projede hayata geçirdik. Böylece tünel yangın güvenliğine yeni bir teknoloji kazandırdık. Bakanlığımızın destekleri ve ASELSAN TÜBİTAK iş birliği ile yine ilk defa yerli ve milli imkanlarla geliştirilen sinyalizasyon sistemi de bu metro hattımızda kullanılacak. Hattımız, Beşiktaş, Şişli, Kağıthane, Eyüpsultan ve Arnavutköy ilçelerinde 8 istasyondan geçecek ve günlük 800 bin yolcuya hizmet edecek kapasitededir.
Hattın işletmeye açılmasıyla dünyanın en büyük ve en önemli küresel aktarma merkezi olan İstanbul Havalimanı'na Kağıthane'den 24 dakikada, Göktürk'ten 12 dakikada, Esenler'den 45 dakikada, Taksim'den 41 dakikada, Zincirlikuyu'dan 33 dakikada, 4. Levent'ten 35 dakikada ulaşılabilecek. Ülkemizin dünyaya açılan kapısına ulaşmak işte bu kadar kısa sürelerde, kolay ve konforlu hale geldi. Bu konforu sunmak, Türkiye'nin ve İstanbul'un en kıymetli projelerinden birini hayata geçirmek, son 20 yılda olduğu gibi, milletine hizmet aşkı ile çalışan bizlere nasip olacak."
"HATTIMIZ İLK AŞAMADA MAHMUTBEY METROSU İLE KAĞITHANE'DE ENTEGRE OLUYOR"
Adil Karaismailoğlu, hattın ilk aşamada Mahmutbey metrosu ile Kağıthane'de entegre olacağını aktararak, "Yaklaşık 4 ay sonra bu hattı metrobüs ve Hacıosman-Yenikapı metrosu Zincirlikuyu istasyonları ile entegre edeceğiz, yaklaşık 3,5 kilometrelik bir etabı daha tamamlayarak 34 kilometre olan hattımızı 37,5 kilometreye çıkaracağız." dedi.
Son 20 yıldır özenli hizmet için 700 bine yakın mesai arkadaşıyla yurdun her köşesinde gece gündüz emek verdiklerini ifade eden Karaismailoğlu, konuşmasını şöyle tamamladı:
"Her hamlemizin doğru zamanda, doğru şekilde hayat bulması için çalışıyoruz. Evrensel erişilebilirlik standartlarına odaklanan, belirli bir çoğunluğun hareket kabiliyetini değil, herkesin hareket kabiliyetini esas alan çalışmalarımıza da devam edeceğiz. Pazar günü Sayın Cumhurbaşkanımızın da teşrifleri ile hep birlikte hattımızın açılışını gerçekleştireceğiz. Mühendislik ve tasarım açısından eşsiz bir proje olan hattımız; başta İstanbul olmak üzere tüm Türkiye'ye sağlayacağı katkılarla milletimize, çevreye, ülke ekonomisine hizmet edecek muhteşem bir eserdir. Hem ülkemizde hem de dünyada yeni atılımlara ilham verecektir. Bu düşüncelerle projemizde emek veren tüm yüklenici firma ve Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü çalışanlarına teşekkür ediyor, başarılarının devamını temenni ediyorum."
Konuşmasının ardından Karaismailoğlu, engelli vatandaşlarla ve kendisini metro istasyonunda karşılayarak performans sergileyen Kağıthane Belediyesi Çocuk Korosu ile aile fotoğrafı çektirdi.
AÇILMASINA SAYILI GÜNLER KALDI
Türkiye'nin en hızlı metrosunun açılmasına günler kaldı. Mühendislik harikası olan İstanbul Havalimanı Metrosu'nda 34 kilometrelik Kağıthane kısmı açılışa hazırlanıyor. Metro hakkındaki tüm detaylar...
SAYILI ÜLKEDE KULLANILAN SİSTEM YERLİ OLARAK TASARLANDI
Dünya metrolarında ilk defa hayata geçirilen akıllı tünel konseptiyle yapılan İstanbul Havalimanı Metro Hattı, yangın güvenliği teknolojisi ile donatıldı.
İstanbul Havalimanı Metro Hattı'nda ASELSAN tarafından ilk kez yerli ve milli imkânlarla geliştirilen sinyalizasyon sistemi kullanılacak. Tren sinyalizasyon ve arayüz çalışmaları da yerli imkânlarla hayata geçirilecek. Dünyada başta Almanya olmak üzere 5-6 ülkenin tekelinde olan sinyalizasyon sistemi, yerli ve milli hamlenin bir başka örneğini teşkil edecek. Hatta yerli elektrik sistemleri ve bataryalara sahip araçlar kullanılacak. Mevcut 10 set trene ilave olarak kullanıma sunulacak araçlarda ilk yerli metro aracı motoru kullanılacak.
İLKLERİN VE ENLERİN PROJESİ
200'den fazla mühendis ve teknisyen tarafından hayata geçirilen metro hattında, saatte 120 kilometre hızla ulaşım imkanı sunulacak. Diğer metro hatlarında hız ortalama 35, azami ise 80 kilometre hıza ulaşılabiliyor.
HIZLI TREN KONFORUNDA SÜRÜŞ
Türkiye'de bir ilk olan yolculara 'hızlı tren konforunda sürüş' imkânı sunan prekast panel kullanıldı.
Yolcuların da rahat ve güvenilir bir şekilde metroya ulaşabilmesi için giriş bölümünde 20 turnike yer alıyor.
Havalimanı metro hattında, peronlarda paks diye ifade edilen peron ayırıcı kapı sistemleri mevcut. Araç perona gelip park pozisyonu aldıktan sonra kapı devreye giriyor. Yolcuların güvenli bir şekilde giriş çıkışı sağlanıyor.
DİKKAT ÇEKEN UÇAK TASARIMI
Metro hattının bekleme salonları da havalimanına yakışır şekilde tasarlandı. Koltuklar uçak koltuğu şeklinde tasarlandı, bilgi ekranları ise uçak penceresi şeklinde dizayn edildi.
GAYRETTEPE İSTASYONU 3-4 AY SONRA AÇILACAK
Hattın Gayrettepe bölümünün yapımındaki gecikmelerin sebebini Bakan Karaismailoğlu şöyle aktardı:
"Gayrettepe metro istasyonu özel bir durak. Yerin 70 metre altından geçiyor. Üstünde yoğun bir yerleşim var. Kağıthane ile Gayrettepe arası 3,5 kilometre uzunluğunda. Bu istasyon, birçok noktaya bağlantı sağlayacağı için 70 metre derinlikte dizayn edildi. Bunun zorluğundan dolayı 3-4 ay gibi rötarla orayı açacağız."
HIZLI TREN SABİHA GÖKÇEN VE İSTANBUL HAVALİMANI'NA UĞRAYACAK
Karaismailoğlu, Ankara-İstanbul hızlı tren hattını Sabiha Gökçen ve İstanbul Havalimanı'na ulaştırmak için yaptıkları projede ihale aşamasına geldiklerini aktararak, şöyle devam etti:
"Pazar günü 34 kilometrelik Kağıthane-İstanbul Havalimanı'nı bağlıyoruz. Bir taraftan da bununla birlikte daha önemli bir projeyi daha yürütüyoruz. İnşallah yakın bir zamanda onun da ihalesini yapacağız. Ankara-İstanbul hızlı tren hattı, Gebze'den ayrılarak Sabiha Gökçen Havalimanı üzerinden Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü geçerek İstanbul Havalimanı'na ulaşıp buradan Avrupa'ya doğru devam edecek. İstanbul Havalimanı'ndaki mevcut metro istasyonumuzla havalimanı arasına bu hızlı tren istasyonu gelecek. İstanbul Havalimanımızı hızlı tren ağımızla buluşturacağız."
BİLET FİYATLARI NE OLACAK?
İstanbul'daki normal bilet fiyatlandırması olacak. İstanbulkart kullanılacak. Metrobüsteki fiyatlandırma gibi burada da benzer fiyatlandırma olacak.
AÇILACAK OLAN KISIM
Kağıthane - Eyüpsultan (Göktürk)- İstanbul Havalimanı (34 km) durakları:
Kâğıthane
Hasdal
Kemerburgaz
Göktürk
İhsaniye
Terminal 2
Kargo Terminali
İstanbul Havalimanı
Açılacak kısım günlük 600 bin yolcuya hizmet edecek ve Mahmutbey metrosu ile Kâğıthane'de entegre olacak.
ÇALIŞMALARIN DEVAM ETTİĞİ KISIM
Gayrettepe İstasyonu (3.5 km)
Bu istasyonun açılmasıyla İstanbul Havalimanı Metro Hattı Gayrettepe istasyonundan Zincirlikuyu metrobüsü ile entegre edilecek.
Bu kısmın açılmasıyla İstanbul Havalimanı Metro Hattı günlük 200 bin yolcuya daha hizmet edecek.
69 kilometrelik İstanbul Havalimanın Metro Hattının 800 bin yolcuya hizmet edecek 37.5 kilometrelik birinci etabı toplamda 9 istasyondan oluşuyor.
2016'da ihalesi yapılan ve Gayrettepe - İstanbul Havalimanı - Halkalı güzergâhında 16 istasyondan oluşan hat, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından "Gayrettepe - İstanbul Havalimanı" ve "İstanbul Havalimanı - Halkalı" olmak üzere iki etapta inşa edilmektedir.
İkinci etabının tamamlanmasıyla İstanbul Havalimanı metro hattı 16 istasyona ulaşacak: