Türkiye'nin en iyi haber sitesi

lerin 13 milyar yıl önceki gaz girdapları kaydedildi

Gökbilimciler, 13 milyar yıl önce oluşan, evrenin en eski bazı lerinin ilk dönemlerindeki gaz girdaplarını kayda aldı.

Giriş Tarihi: 11.1.2018 16:24 Güncelleme Tarihi: 11.1.2018 16:25
Galaksilerin 13 milyar yıl önceki gaz girdapları kaydedildi

İngiltere'nin Cambridge Üniversitesine bağlı Kavli Kozmoloji Enstitüsünden bilim adamlarının öncülük ettiği uluslararası araştırma ekibi, Şili'deki Atacama Büyük Milimetre/Milimetrealtı Teleskop Dizisi'ni (ALMA) kullanarak Büyük Patlama'dan kısa süre önce oluşan iki "yeni doğan" deki gaz hareketlerini kayda almayı başardı.

YILDIZLAR HAKKINDA YENİ BİR KEŞİF YAPILDI

DÜNYA'YA ULAŞMASI ZAMAN ALIYOR

Evrenin uzak bölgelerindeki gök cisimlerinin ışığının Dünya'ya ulaşmasının zaman aldığına dikkati çeken bilim adamları, bunun evrenin en eski oluşum dönemlerine ait etkilerinin günümüzde doğrudan gözlemlenebilmesine olanak sağladığını vurguladı.

Evrendeki erken dönemdeki yoğun toz varlığı nedeniyle bu dönemde oluşan galaksilerin optik teleskoplarca tespit edilemediğini ifade eden araştırmacılar, ALMA'nın spektrometre (tayfölçer) enstrümanıyla, iki galaksinin uç kızıl ötesi tayfta bıraktığı izleri sürerek galaksilerdeki gaz hareketlerini detaylı olarak kaydedebildi.

UZAY İSTASYONU TİANGONG-1'İN DÜŞECEĞİ BÖLGEYLE İLGİLİ YENİ BİR TAHMİN VAR

GİRDAP BİÇİMLİ DÜZENLİ GAZ HAREKETLERİ

Araştırmacılar, bu erken dönem galaksilerin tahminlerin aksine kaotik bir durumda bulunmadığını ve Samanyolu Galaksisi gibi daha geç galaksi oluşumlarına benzer şekilde içlerinde girdap biçimli düzenli gaz hareketleri barındırdığını belirtti.

Araştırmaya önderlik eden Dr. Renske Smit, bu durumu şöyle açıkladı:

"Evrenin erken oluşum evresinde kütle çekimi nedeniyle galaksilere doğru yoğun bir gaz akımı vardı. Gazlar burada çarpışıyor ve yeni yıldızlar meydana geliyordu. Bu yıldızlardan yayılan büyük süpernova patlamaları gazları yeniden dağıtıyordu. Bu yüzden genç galaksilerin dinamik şekilde dağınık olacağını tahmin ediyorduk ancak gözlemimizle bu mini-galaksilerin gayet istikrarlı olduğunu, kendi gaz akışlarını düzenleyebildiğini gördük. Boyutları küçük olmasına rağmen bu akışlar sayesinde sürekli genişleyerek içinde yaşadığımız Samanyolu Galaksisi gibi 'yetişkin' galaksi olma yolunda ilerliyorlar."

"Nature" dergisinde yayımlanan araştırmanın bulguları Amerikan Astronomi Birliğinin 231'inci toplantısında tebliğ olarak sunulacak.

OUMUAMUA'NIN ÜSTÜNDE ORGANİK BİR KALKAN VAR