Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Doğan, Axel'e satışta sınırı aşmış!

Doğan Grubu'na kesilen 3.8 milyar liralık ceza raporunda RTÜK Yasası'na aykırılık da tespit edildi. RTÜK Yasası, "Yabancıya bir TV bunun da yüzde 25'ini satabilirsiniz" derken kontrolörler, 28 radyo ve TV şirketinin, yüzde 25'ten fazlasının satıldığını belirledi

Giriş Tarihi: 11.9.2009
Toplam 3.8 milyar lira ile Türkiye'de bir şirkete kesilen en büyük cezayı alarak tarihe geçen Doğan Yayın Holding'in (DYH), vergi cezası yanında bir de televizyon ve radyolarının lisanslarının iptali ile karşı karşıya olduğu ortaya çıktı. İddiaların temelinde ise DYH'nin 26 Aralık 2006'da Alman Axel Springer'e yüzde 25'lik yasal ortak olma sınırını aşması ve bir radyo ve TV sahibi olabilecekken Almanlara 28 şirketin satılması bulunuyor. RTÜK mevzuatına göre bir yabancı kişi veya kuruma sadece bir TV ve bu TV'nin de en fazla yüzde 25 hissesi devredilebiliyor.

SABAH YAZMIŞTI
Gelirler Kontrolörleri'nin, DYH ve bağlı ortaklıklarına kestiği toplam 3.8 milyar TL'lik vergi usulsüzlük cezasında ilginç detaylar ortaya çıkmaya başladı. Doğan Grubu'nun 'tarhiyat öncesi uzlaşma'ya başvurmasına karşın raporun içinde Kanal D, Star, CNN Turk, Bravo TV gibi televizyonların olduğu markaların lisanslarını iptale kadar götürebilecek bir ayrıntı olduğu öğrenildi. İki gün önce SABAH gazetesinin gündeme getirdiği dosyanın RTÜK'e de gönderilmek üzere hazırlık yapıldığına yönelik bilgilerle ilgili detaylar da netleşmeye başladı. Alınan bilgilere göre, hisse devir mekanizması ile yasayı arkadan dolanma amaçlı süreç şöyle gelişti: Aralık 2006'da Doğan Yayın Holding altında faaliyet gösteren Doğan TV Holding, bünyesinde bulunan ve içinde Kanal D, CNN Turk, Radyo D ve Star gibi markaların bulunduğu 28 şirketi 7 Aralık'ta D Yapım adlı şirketine devretti. D Yapım'daki 28 şirket daha sonra birer hafta arayla Doğan Prodüksiyon'a ardından da Alp Görsel AŞ'ye devredildi. Alman Axel'e satış öncesi yapılan bu operasyonların ardından 27 Aralık'ta Borsa'ya, Doğan TV Holding'in hisselerinin yüzde 25'inin 375 milyon euroya Axel'in bir iştirakine satıldığı haberi duyuruldu. Bu satış, olağan bir durum gibi görünmesine karşılık satış bir TV'nin değil 28 radyo ve TV şirketinin satıldığı anlamına geliyor.

İŞTE ÇİĞNENEN 2 FIKRA
"Oysa RTÜK Yasasının 29'uncu maddesinin h ve ı fıkraları şöyle diyor:
h fıkrası: 'Bir özel radyo ve televizyon yayın kuruluşunda yabancı sermayenin payı ödenmiş sermayenin yüzde 25'ini geçemez.
ı fıkrası: 'Bir özel radyo ve televizyon yayın kuruluşunda ortak olarak gerçek ve tüzel yabancı kişi bir başka radyo ve televizyon kuruluşuna ortak olamaz." Bu olayda şöyle bir durum çıkıyor: Önce DYH'nin altında olan Doğan TV'nin içindeki 28 şirket, sırasıyla D Yapım, D Prodüksiyon ve Alp Görsel'e devredilerek aradaki şirket silsilesi artırılıyor. Ardından Axel'e Doğan TV devrediliyor. Bu durumda Axel, bir şirketin (Doğan TV Holding) ortağı gibi görünmesine karşın aslında içinde Kanal D, CNN Turk, Star TV'nin olduğu 28 radyo ve TV şirketini (araya 4 şirket sokulmasından sonra) satın aldı.

RTÜK YOLUNDA
Bir diğer bilgi ise hisse devrinin yüzde 25'i aştığı şeklinde... Axel'e Aralık 2006'da devredilen hisse oranı yüzde 25 gibi olmasına karşın Almanların daha sonra borsadan yüzde 3'lük hisse alarak payını yüzde 28'e çıkardığı öğreniliyor. Bu da RTÜK Yasası'nın 29'uncu maddesinin h fıkrasına aykırı. Özetle; yabancıya bir değil 28 radyo ve televizyon kuruluşunun devri yapıldı. Bu devirde yasal yüzde 25 limitinin üzerinde satış gerçekleştirildi. Raporun RTÜK mevzuatını ilgilendiren kısmına yönelik çalışmalarını yoğunlaştırdıkları ve incelenmesi için RTÜK'e yollanacağı öğrenildi.

1.8 MİLYAR LİRALIK CEZA NASIL ÇIKTI?
GELİRLER Kontrolörleri vergi usulsüzlük cezasına nasıl ulaştığı da merak edilenler arasında. Bu konu ise şöyle özetlenebilir: "Doğan Grubu şirketleri arasındaki hisse değişimlerinde kayıtlı değer olan 624 milyon TL'yi esas aldı. Buna karşılık Maliye, Axel'e satılırken hisse değeri olan 2 milyar 275 milyon TL'yi baz aldı. Bu da 1 milyar 850 milyon TL'lik bir kazancın gizlenmesi anlamına geliyor." Raporda, grup şirketleri arasında yapılan hisse değişimine konu olan birim fiyatlarla şirketlerin önceki birim fiyatları arasındaki bariz farklar dikkat çekiyor. 2002'de Doğan TV'nin hisse başına fiyatı 21.68 TL iken Aralık 2006'da yapılan hisse değişimlerinde fiyat 5.73 TL'ye oldu. 2002'de Eko TV'deki hisselerinin birim fiyatı 2.70 TL iken Aralık 2006'da hisse fiyatı 1.56'ya düştü.

KURŞUN KALEMLE KAYIT
GELİRLER Kontrolörlerinin bir diğer tespiti ise Doğan TV'nin altındaki 28 şirketin sırasıyla D Yapım, Doğan Prodüksiyon ve Alp Görsel'e satışıyla ilgili kayıtların karar defterine kurşun kalemle yazılmasıyla ilgili. Bu kayıtların kurşun kalemle yapılması hisselerde oynamaya da izin verebileceği belirtiliyor. Bir diğer tespit hisse değişimlerinin birer hafta arayla 7, 15 ve 27 Aralık'ta olmasına karşın pay defterlerine kurşun kalemle hepsinin satışının 6 Aralık olarak yazıldığına yönelik.



HİSSELER YÜKSELİŞTE
Uzlaşma haberinin önceki gün 15.00'ten sonra açıklanmasıyla birlikte Doğan Grubu hisselerine gelen alımlar dün de devam etti. En ağır darbeyi yiyen ve iki günde yüzde 36'ya yakın değer yitiren Doğan Yayın Holding hisseleri dün yüzde 10.4 değer kazandı. İki günde yüzde 21.5 değer yitiren Doğan Holding dün yüzde 5.7 değer artışıyla günü tamamlarken, yüzde 27.2'lik değer kaybıyla karşı karşıya kalan Hürriyet Gazetecilik hisseleri dün yüzde 12.2 yükseldi.
BUGÜN NELER OLDU
ARKADAŞINA GÖNDER
Doğan, Axel'e satışta sınırı aşmış!
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
BİZE ULAŞIN