Tarih boyunca tarımın beşiği olan Anadolu ve Trakya toprakları, başta ceviz olmak üzere pek çok ürünün en lezzetlisi ve kalitelisinin üretildiği yerler arasında yer alıyor. Türkiye'nin cevizde yerli üretime yönelmesi amacıyla kurulan Ceviz Üreticileri Derneği (CÜD), yerli üretime teşvikle birlikte cari açığın kapanmasına destek olacak. CÜD Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Ergüder, "Türkiye, yıllık 150 bin ton ceviz tüketimiyle dünya sıralamasında ilk üçte yer alıyor. Ancak cevizin anayurdu olmamıza rağmen tükettiğimiz cevizin sadece üçte birini üretebiliyoruz" dedi.
19 BİN TON ÜRETİM
2020 yılında 22 kurucu üye tarafından kurulan Ceviz Üreticileri Derneği, şu anda 35 bin dekar alanda yaklaşık 1 milyon ceviz ağacıyla dünya standartlarında 19 bin ton üretim yapıyor. Başkan Ömer Ergüder, üyeleriyle birlikte ekonomik olarak anlamlı büyüklükteki bahçelerde, modern zirai teknikler kullanarak, sürdürülebilirlik kriterlerinden vazgeçmeden dünya standardında üretim yaptıklarını söyledi. Ergüder, "Ürettiğimiz lezzetli ve kaliteli cevizin miktarını artırıp 250 milyon dolara yaklaşan cari açığa pozitif katkı sağlamayı hedefliyoruz" diye konuştu.
CEVİZ AÇIĞI BÜYÜDÜ
Ergüder, Türkiye'de üretilen cevizin tüketimi karşılayamaması nedeniyle de başta ABD, Şili ve Çin olmak üzere pek çok ülkeden ithalat yapıldığına dikkat çekti. İthalatın nedenleri arasında; son 15 yılda verilen desteklere rağmen bilgi eksikliği, yanlış fidan ve arazi seçimleri, eksik besleme, koruma programları ve düşük gümrük vergisinin yer aldığını dile getiren Ergüder, "İthalat nedeniyle üretimi yeteri kadar artıramadık. Tüketimdeki artış hızını da yakalamadık. Bu da ülkemizdeki ceviz açığının büyümesine neden oldu" ifadelerini kullandı.
SEKTÖR DESTEKLENMELİ
"Ceviz, geri dönüşü 10-12 yıl süren ciddi bir yatırım. Bu kadar zaman alan bir yatırımın cazip olabilmesi için sektörün rekabetçi hale gelene kadar gümrük vergileriyle korunması çok önemli" diyen Ergüder, sözlerine şöyle devam etti: "Son yıllardaki uygulamalarla vergiler yüzde 40'lardan 4'lere düştü. Bu yüzden ilk olarak cevize yönelik gümrük vergilerinin üretim ihtiyacı karşılar hale gelene kadar yükseltilmesini amaçlıyoruz. En azından ceviz hasadının yapıldığı dönem olan ekim-kasım arasında yükseltilmesi, yerli üreticiye yönelik önemli bir teşvik olacaktır." Ceviz Üreticileri Derneği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Hakkı Akhan ise, Türkiye'de tüketilen cevizin yaklaşık yüzde 70'inin ithal ediliyor olmasının sadece ekonomik açıdan değil alışılan, hak edilen lezzet ve kaliteye ulaşamama açısından da üzücü bir durum olduğunu belirtti. Akhan, "Yerli ceviz aynı fidanda; daha sağlıklı, daha lezzetli ve daha taze oluyor" şeklinde konuştu.
BUZAĞILAR E-TİCARETTEN DOĞUYOR
DÜNYA nüfusunun 30 yıl içinde 10 milyara ulaşacağı ve hayvansal üretime olan talebin de en az yüzde 70 artacağı öngörülüyor. Yaşanan sürece pandeminin getirdiği sarsıcı etki de eklenince maliyet ve üretim çok daha önemli hale geldi. Türk çiftçileri bu süreçte satın alma davranışlarının değişmesine bağlı olarak ihtiyaçlarını e-ticaret kullanarak karşılamaya başladılar. ODTÜ Teknokent'te faaliyet gösteren ACTIMOO A.Ş., ürünlerini pandemi döneminde e-ticaret platformu üzerinden üreticilerle buluşturdu. Actimoo Kızgınlık Takip Sistemi ile çiftçiler doğru tohumlama zamanını cep telefonuna gelen SMS ile öğreniyor. İneklerin boynuna takılan aktivitemetre sayesinde 7/24 hayvanların hareketliliği bulut üzerinden akıllı algoritmalarla takip edilerek tohumlama zamanı yüzde 92 doğrulukla çiftçilerin hizmetine sunuluyor. ACTIMOO A.Ş. yetkileri konuyla ilgili şu bilgileri verdi: "Süt inekçiliğinin en önemli sorunlarının başında sürdürülebilir üreme verimliliği geliyor. Ülkemizde yeni doğan buzağı sayıları beklenenin çok altında. İşletmelerde etkili ve kârlı üreme, özenli ve sürekli kızgınlık tespiti gerektirir. Düşük doğurganlığa sebep olan baş faktör ise doğru tohumlama zamanının tespit edilememesi. İşte tam bu noktada Actimoo Kızgınlık Takip Sistemleri, Türkiye genelinde yılda yaklaşık 4.5 milyar TL kayıp olan buzağıyı yerine koymayı hedeflemektedir. Actimoo, 2022 içerisinde Almanya, Hollanda, İngiltere başta olmak üzere e-ticaret platformları üzerinden çiftçilere hizmet vermeyi planlıyor."